Tok feil buss

Ei dame kom frem på Vinterkjær og lurte på om de snart skulle bytte buss.

– Nei, denne bussen går helt frem til Risør! – sa jeg.

Jeg var jo sikker på at de var på vei i rett retning, men det ble litt andre takter da hun sa videre: – Vi tre skal til Åmli!

De hadde vært i Arendal og tok feil buss ved bussbytte ved terminalen på Grenstøl i Tvedestrand kommune.

Illustrasjonsbilde, tatt på gamle rutebilstasjonen i Risør – den 30. Januar 2019.

 

Som bussjåfør så ser jeg jo bare på om de som kommer inn til meg har et kort som virker eller har en billett fra forrige buss.

Dermed var det ikke i min tanke om å spørre hver enkelt om de virkelig ville bli med meg.

Nei, det tok jeg som en selvfølge – at alle som stod ved min fremdør virkelig ville være med.

Bussene er tross alt godt merket foran og på siden, så det regner jeg også med i framtiden at vil være helt klart.

Jeg fikk fulgt dem over til min kollega som da skulle sørover igjen, og gav beskjed om at han måtte få de av på Grenstøl – der jeg fikk dem på.

Derfra måtte de bli hentet av noen med bil, for jeg visste jo at der gikk ikke flere busser til Åmli den dagen.

Det kan være lurt å se litt på hva som står i skiltkassene våre før ombordstigning.

De fikk mye reise for pengene kan du si, og en erfaring rikere.

Tror nok at de ser nøyere på bussene heretter før de velger sitt sete for turen videre.

Et lite tips til dere som reiser med buss:

– Kommer der flere busser på samme tid kan det være lurt å få stoppet den rette bussen og ikke gjemme seg på siden av den som kom inn på stoppet først!

Den bakerste bussen står ikke alltid å venter til alle de andre bussene er ferdig lastet.

Husk refleks er du grei, og gi tydelig tegn til bussjåføren om at du gjerne vil være med.

Bruk gjerne lyset i mobilen – det lyset ser vi på lang avstand.

Da blir det også en behageligere oppbremsing for å få deg med.

Fint om du har appen, kort eller pengene klar ved ombordstigning.

Velkommen ombord.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg