Slagferdig og reflektert forbilde

Slagferdig og reflektert forbilde er vel stikkordene for denne unge passasjeren.

Her står jeg sammen med Anders Espeland, tatt på ankomst i Arendal den 12.06.19.

 

Anders har jeg hatt gleden av å ha med meg som passasjer mange ganger.

Vi snakker om flere års bekjentskap.

Har hatt flere gode samtaler med denne gutten på bussen.

Her om dagen snakket vi litt om våre gener og hva vi har og har hatt som foreldre og besteforeldre.

Anders kunne også fortelle om at mange av de i hans sine slekter er blitt gode og gamle.

Da sa jeg til Anders: – Du kommer nok til å bli 110 år du – så gode gener som du har!

Anders svarte rimelig kontant og med et lurt smil: – Ja, det var planen!

Det blir bare en så god stemning når en får slike gode replikker – så kontant at man skulle tro det var et innøvd manus.

Etter hvert kom vi innpå dette med å lytte til nettopp de som har levd lengst.

Alle har vel visst best selv av og til, kanskje en skjellen gang – eller hva?

Også Anders måtte innrømme at det ofte var lurt å høre på de som har levd en stund, de med erfaring.

Som jeg sa: – Vi foreldre vil jo ikke barna noe ondt, vi vil de bare godt!

Det er ofte slik at en formaning eller rettledning ikke alltid oppleves like greit når man står der og har sine egne planer og attpåtil kanskje er litt viljesterk.

Men jeg tror nok at de fleste skjønner det med at mamma, pappa, bestemor eller bestefar har ofte rett – spesielt i viktige valg.

Kanskje flere med meg har opplevd det?

Jeg har selv funnet ut at jeg trenger ikke å gjøre alle de dumme valgene i livet selv – om jeg ser at andre kanskje allerede har gjort det føre en liksom.

Der er de som har testa det ut, og kanskje litt for sent har oppdaget at jeg skulle hørt på hva de eldre sa.

Av og til kan man lære av andres feil og erfaringer.

Dette har Anders også fått med seg.

Anders er også en veldig reflektert person.

En som man kan ha gode og dype samtaler med, tross sin unge alder.

Selv er han et forbilde for mange andre som han selv ønsker skal ta gode valg i livet, for ungdommer som står på viktige veivalg.

Jeg beundrer slike ungdommer som Anders, som ønsker å gjøre en forskjell for de rundt seg.

I tillegg har han et godt humør og til tider utrolig treffsikre replikker.

Norge trenger slike.

Venner kan ofte avgjøre fremtiden på godt og ondt.

Velg derfor dine venner med omhu.

Jeg har sagt det ofte til ungdommer: – Det er bedre å ha en god venn, enn mange dårlige!

For den ene er den som stiller opp når “værmeldingen” melder storm i kastene.

 

Bildene og innlegget er lagt ut med tillatelse.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg