Passet som ble borte

På tur fra Russland kom vi til grensen mot Finland, Vyborg.

Der hadde vi en pause, og noen benyttet tiden til litt handel på markedet.

Dette er bussene vi hadde på tur i 1999. Jeg kjørte bussen til venstre. Bilde har jeg fått av Anne Lena Aakre Olafsen, en av deltagerene på turen. Bilde er lagt ut med tillatelse.

Da når tiden nærmet seg avgang igjen var der ei eldre dame i min buss som oppdaget at lommeboka var borte.

Noen hadde klart å stjele den, og det som var det verste – var at passet også var borte.

Men en ung gutt hadde tydeligvis fått med seg hva som hadde skjedd.

Han peka på dieseltanken og snakket noe på sitt språk som jeg ikke skjønte, men jeg forstod at han hadde noe å vise meg der ved dieseltanken.

Jeg åpnet luka der som dieselpåfyllingen var, og der fant jeg passet til denne fortvilte dama.

Da hadde flere av oss vært med på å lete sammen med henne “over alt”.

Dyrebar tid, tid hun kunne kosa seg og nyt tiden på markedet.

Pengene var en ting å miste – irriterende nok.

Men det å miste et pass når man er på tur sammen med flere andre er ikke bare bare.

Så kjeltringen viste litt omsorg, det var tydelig at det var pengene han ville ha

Vi kunne fortsette videre hjemover med begge bussene, et bønnesvar i seg selv.

Og vi rakk fint båten som tok oss fra Helsingfors i Finland til Stockholm i Sverige.

Rart å tenke på at i skrivende stund er det snart 20 år siden denne turen var.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg