Opplevde å miste førerkortet

Det er ikke noe stas å miste den plastikkbiten man som regel trenger mest, og som er surest å miste.

Nemlig sertifikatet.

Og har man i tillegg fått oppholdstillatelse på statens regning i en av fangeleirene – så gjør ikke det saken noe bedre.

Tenk på alle de som vil lure og spørre liksom når man ankommer en slik residens.

En gutt jeg kjenner godt kom på i ei busslomme og måtte nesten snu seg da han fikk se meg.

Han sa han skulle til fangeleiren i Fyresdal – i det han tok hånda foran ansiktet.

Tydelig likte han dårlig å se en kjent som meg – som skulle få vite hvor han var på vei med sin reise.

Jeg hadde jo hatt med noen slike passasjerer før, så for meg var det en normal destinasjon å billettere til.

Men for denne gutten var det ydmykende og veldig flaut, jeg vil påstå at det var som en straff i seg selv.

– Ikke si at du har sett meg her! – sa han i det han fikk sin billett.

Han satte seg rett bak meg.

For jeg tror han hadde behov for å dele dette med meg siden jeg nå så han.

Han fortalte meg hva som gjorde til at han fikk denne straffen.

For de som skal til fangeleiren har jo som regel gjort noe gale.

Dersom ikke – bærer de som regel en uniform og jobber der.

Gutten er jo bare så god på alle vis, ikke kriminell en plass.

Jeg fikk så ondt av gutten.

Han kommer fra den gode familien, fra en familie som har det meste på stell.

Saken var at han hadde fått en bil etter seg, og som han syntes lå litt for nært.

Og med sin spreke BMW så ville han ha slutt på det.

Han girte ned, gav gass og fikk raskt ei god luke til bilen bak.

Det dumme var at denne bilen bak var en politimann i sivil.

Politimannen hadde tydeligvis kontakt med sine kollegaer – med de som hadde kontroll lengre fremme, og fikk tydeligvis gitt beskjed til dem.

Der ble gutten vinket inn.

Og fikk sin straff i form av en kraftig bot, et opplevelsesrikt fengselsopphold, samtidig gå en lang tid etter hendelsen uten sertifikat.

Surt, bittert, men sant.

Mitt råd til deg som leser: – Kjør lovlig og etter forholdene!

Haster de bak deg – så la de bare ta forbi.

Bedre å komme for sent enn å ikke komme frem.

Sist men ikke minst: – Ikke irriter deg i trafikken!

Overholder vi alle dette er mye gjort.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg