Når passasjerer bare vaser

Alle kan vel vase litt i blant.

Det er ikke fullt så greit når enkelte later som om de tar på seg setebelte, men ikke klikker spenna fast i låsen.

Av og til så lar enkelte være å spenne seg fast, men holder bare spenna i hånda, og er kun “sikret” mot eventuell kontroll.

Slik sikring hjelper lite om det smeller.

Så har du de som stolt sier de har refleks, men den ligger hjemme.

Eller enda verre med de som sier: – Jeg glemte å ta refleksen ut av lomma!

Har en til som av og til kan være litt i overkant.

Det er for meg helt greit at noen snakker i mobiltelefon på bussen, men enkelte glemmer helt at hele bussen kan høre på.

Illustrasjonsbilde

 

Til mer engasjerte de blir, jo høyere blir ofte stemmebruken – noe enkelte burde tenke på når de tar oppvasken seg imellom.

Ikke alle på bussen er kanskje like glad for å høre at ektefellen ikke vil slippe den angrende kona inn.

Den siste jeg vil dele i dag er de som ikke helt vet hvor de skal.

– Mye skal du ha? – får jeg av og til høre ved ombordstigning.

Men for å kunne svare på det må jeg nesten vite litt om hvor passasjeren skal hen.

Vi har ikke muligheten til å få innsyn i hverken tankene eller ønskene til folk uten at de selv sier det.

Det har i allefall ikke jeg – mulig de klarer det andre veier.

Noen sier til og med de skal til plassen de allerede står på.

– Er du sikker på at du ikke vil lenger? – svarer jeg da – med et lite smil på lur.

Som regel så retter de på destinasjonen til rett ankomst.

Må ta en til, klarer du det?

Noen tar til og med bussen min i en retning for så å spørre om: – Hvor står bussen til Oslo?

Oslo var da i motsatt retning.

Hvordan kunne jeg vite at det var dit de egentlig skulle?

Jeg gav dem billett til ønsket sted, kunne ikke annet.

Hvem skulle tro at de skulle egentlig motsatt vei?

Der er de som kom til Kristiansand her i sør, men egentlig skulle dem til Kristiansund på nord Vestlandet.

De fikk mye tur for pengene.

Så har vi dem som sover når vi passerer stedet der de skulle gå av.

Da er det en fordel at det er en fast sjåfør på ruta slik at de blir vekket i tide.

Det at folk sovner på bussen tar jeg som sjåfør som et stort kompliment.

For meg er det et godt tegn på at dere stoler på meg som sjåfør.

Men sett gjerne på alarmen på mobilen din litt føre det tidspunktet bussen skal være fremme ved ditt stopp.

Det er et godt tips som flere burde bruke.

Ikke sikkert jeg husker alle, og kanskje er det en annen vikar som kjører neste gang.

Jaja, det var noen få glimt fra min hverdag som bussjåfør.

Husk refleks nå, det er fremdeles mørkt om kvelden – eventuelt bruk lyset på mobilen og vift med den når du vil stanse en buss.

Det vi ikke ser langs veien får vi sjåfører heller ikke stoppet for.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg