Godt svart

Jeg stod nede ved Tollboden i Risør.

Imot meg kom noen kjekke gutter ifra 10. klasse.

Det viste seg at de hadde hatt tentamen i norsk bokmål og derfor var de ferdige for dagen.

– Hvordan gikk det for dere da? – spurte jeg guttene.

En prøvde å svare med å dra litt på det, men en annen tok ordet og svarte kontant: – Det gikk greit for alle oss andre!

Jeg måtte smile litt, for jeg tror det gikk greit for de alle sammen.

Men det var kanskje en som var mer sikker og ville ikke selv bli mistenkt for å ha gjort det dårlig.

Han svarte uansett for nesten hele gruppa og tenkte vel at han som dro på det han fikk svare for seg selv.

Fornøyelig i alle fall, jeg liker slike slagferdige ungdommer.

Nærmest meg i framdøra sto denne kjekke karen.

Bilde av Sebastian H. Slåttekjær. Bilde er tatt nede ved Tollboden i Risør 10. Mai 2021.

 

Jeg spurte Sebastian om hva han likte best på skolen og raskere svar har jeg vel aldri fått av noen.

Han nølte ikke, men svarte som om han var forberedt på det.

– Friminuttene liker jeg best! – svarte han og med det lure smilet som han alltid har var det en lett stemning både i bussen og på utsiden.

Jeg må bare si at han har nok flere ting han liker på skolen.

Han hadde tydeligvis tenkt å bli anleggsgartner, og dermed lå arbeidslivsfag nær hans hjerte.

Sebastian går nå i 10. klasse ved Risør barn og ungdomsskole og er til stor oppmuntring for de rundt seg – meg inkludert.

Han bor på Søndeled, og er ofte med meg når jeg kjører skolebussen dit.

Jeg har lagt merke til at han er alltid på godt lag og har alltid et smil på lur.

Som bussjåfør så gir det meg utrolig mye, mye mer enn hva de kjekke ungdommene vet.

Jeg spurte Sebastian om ikke han burde snakke med mamma eller pappa først – før vi legger dette ut.

– Nei da, mamma liker dette! – svarte gutten som om dette var dagligdags – igjen med et lurt smil om munnen.

I det sekundet du leser dette har de begge godkjent dette innlegget – tør ikke annet når jeg skriver om personer som er under myndighetsalder.

Kunne skrevet mye om de andre kjekke ungdommene også, de andre som var der på besøk i framdøra mi.

Jeg får la Sebastian være representanten for alle de andre som var der denne gangen.

Hadde gjerne kjørt dem hjem i dag også, men i dag skulle jeg ikke i den retningen, dessverre.

Tenk på det at de tok seg bry til å komme bort til meg for en aldri så liten prat – enda de ikke skulle være med.

Jeg sa at de burde gjøre så godt de kan dette året, for da legges grunnlaget for om man kommer inn på videre skolegang.

De med best karakterer kan etter hvert velge på øverste hylle når det gjelder å få seg jobb.

Håper de tok dette til seg.

Husk det her gjelder deg som leser også om du er skoleelev.

Gjør din flid, skoleåret kommer ikke i reprise.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg