Ble spurt om råd

Der er vel ikke noe som er mer givende for meg enn når jeg kan få være til hjelp.

En passasjer spurte en dag: – Alf Otto, du liker å reise?

Jeg måtte jo være ærlig på det og svarte med glede: – Ja!

– Har du noen gode reisemål i Norges land?

Her står jeg på Ubergsmoen å venter på en korresponderende buss fra Åmli, dato 27. Desember 2022.

 

Du vet at det er som å putte på en femmer på en maskin – ikke fordi at jeg har vært over alt, men jeg elsker å reise i inn og utland.

Det året med pandemi ble jo mine turer til utlandet kansellert, så jeg har også måtte konsentrere meg bare om vårt vakre land selv.

Ikke at det er feil, men jeg liker friheten til å kunne reise fritt i alle land og kontinenter.

I bussen gikk samtalen nærmest uten stopp – ifra der passasjeren kom på til der han gikk av.

Han spurte og jeg svarte – og det var flere ombord som dro nytte av våres samtale tror jeg.

Det å kunne anbefale steder man selv har vært på – snakke vell om de, attraksjoner og begivenheter – det er for meg utrolig givende å kunne dele videre.

Fine overnattingssteder med severdigheter i nærheten er jo en fin ting – jeg tror faktisk han fikk noen gode ideer til sommerens utflukter.

Alt trenger ikke å bli så dyrt, men Norge er i utgangspunktet et dyrt land å feriere i – det er lite som er gratis.

Bare drivstoffet i Norge er dyrt, så man må jo bare planlegge etter ens egen lommebok.

Om man vil ta til takke med litt primitive løsninger av og til så kan man også i Norge få til turer til overkommelige priser.

Kanskje jeg burde starte en egen reiseblogg? – tror ikke det, men som du skjønner så liker jeg å dele det som ligger på mitt hjerte.

Noen spisesteder kan være en stor utgiftspost om man er en stor familie, og det er da man kan gjøre noen enklere grep for å få det billigere – smøre for eksempel ei god niste og ta med drikke.

Jeg har vært på plasser der ei pølse med stappe kostet 190,- kroner, og skal man ha fem porsjoner til familien koster det litt.

Jeg sier ikke at man skal være gjerrig på tur, men man må bruke de pengene på det man selv vil for å kunne ha de opplevelser og godene pengene kan gi.

Turer i skog og mark, det å ha bål, være sammen med noen som betyr mye – har for meg også stor verdi.

Det å ha en fjelltopp med god utsikt er ikke noen minus, det genererer overskudd – det er som en god og styrkende medisin.

Jeg kunne skrevet mye om konkrete stedsnavn og konkrete attraksjoner som jeg kom innom i den samtalen med passasjeren.

Skal være kortfattet.

Nord Norge og Lofoten er den turen jeg gjerne gjør om igjen.

Vær rask på turen opp, fordi da ser du hvor mye tid du har til rådighet nedover, det som er på nedsiden av Trondheim kan man gjøre i en langhelg.

Derfor er det litt dumt at all ferie kanskje blir brukt på sørsiden og som da gjør at man ikke får tid til turen videre oppover.

Nei, fort opp, og god tid nedover er mitt tips – et tips jeg selv fikk av min tidligere gode nabo som er nordfra.

Kommer du inn på min buss vil jeg gjerne høre om dine planer til turer.

Så kan vi jo dele med hverandre våre erfaringer og anbefalinger.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg