Lå i kø og fikk bot

Av og til så kan man lure på om man blir gjort forskjell på – kanskje du som leser også har opplevd det?

Jeg kom opp fra Arendal og lå i en jevn kø på gamle E18.

Køen holdt ca 70 km/t og det var fartsgrensa ved Haslestad også den dagen.

På grunn av oppoverbakke så var avstanden til bilen foran blitt lengre på toppen av Våjehallingene.

Så da jeg rulla nedover mot vekta til Statens Veivesen – så rulla jeg litt over grensa i nedoverbakken.

Jeg tok igjen køen og cruise-kontrollen kobla seg inn igjen.

Skulle også ha kobla inn den automatiske ned-bremsingen, men den var ikke innkoblet på det tidspunktet.

Så den lille farten jeg da fikk gjorde at jeg tok igjen køen.

Det var også nok til at jeg fikk en “diplom”.

Illustrasjonsbilde

 

For da jeg kom frem til Haslestad sag stod “onkel” å vinka meg inn, men hver bil foran meg vinket han bare videre.

Da det var min tur til å passere politikontrollen tok politimannen det tegnet som tilsa at jeg måtte svinge inn.

Jeg åpna jo mitt sidevindu og der på utsiden stod der en hyggelig politimann.

Han forklarte meg hvem han var, og hvorfor han hadde stoppet meg.

Sertifikat fikk han til besiktelse og mens han studerte det spurte jeg:

– Hvorfor stoppet du ikke hele køen?

Han tok den som lå høyest, og yrkessjåfører burde visst vite bedre med hensyn til farten.

Da jeg hadde fått mitt “diplom” sa en av passasjerene:

– Den der sjåfør, den fortjente du ikke!

Jeg ble glad for at noen så at det glapp i noen få sekunder i en nedoverbakke, og vi snakker om flisespikkeri sett fra min side.

Jeg holdt min plass i køen helt fra Harebakken, og hadde tenkt å gjøre det fremover også.

Men i nedoverbakken rullet jeg litt over, inntil jeg tok igjen køen – hadde kjørt så pyntelig og fint hele veien.

Fikk jo vist bussen min i avisa da, og det bilde kom i avisen ved i flere sammenhenger – også når jeg hadde fri.

Håper ingen trodde at det var meg som ble tatt hver gang det bilde stod i avisen.

Politimannen var hyggelig, det skal han ha – de gjør bare jobben sin.

Det er bare en løsning om du vil slippe bot: – Kjør fartsgrensene!


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg