Spør bussjåføren når du er på bussen

Dette er vel en oppfordring som jeg absolutt vil stå for.

Ikke vent til din ankomst med å spørre bussjåføren om rutetider, korrespondanser eller eventuelt bussbyttinger.

Ei heller om du er uenig i ting – slik som at vi ikke kjører om sykehuset lengre, eller at passasjerer nå må bytte buss der du før slapp å gjøre det.

For når hjulene på bussen står stille – da blir bussen desto senere på sin rute.

Alt som man kan få gjort mens hjulene er i gang gjør at bussen har en større mulighet til å være i rute og på tiden.

Ei dame satt rett bak meg, sa ikke et ord på selve turen, men da vi kom frem dit hun skulle gå av hadde hun ikke bare et enkelt spørmål.

Der var mye hun lurte på, mye hun var uenig om.

Illustrasjonsbilde

 

Og når jeg stod midt i veien for andre bilister, tiden gikk – da kan jeg si deg at det hadde vært enklere å besvart alt dette når hjulene var i gang.

Tenk litt på det når du skal ut å reise.

Folk må gjerne spør oss, for all del – enkle spørmål i døra det går fint.

Men jeg liker å kunne besvare på en god måte – slik at jeg vet at passasjeren får svarene med seg.

Ikke alle forstår rutetabellen like enkelt, ikke alle kan se den lille skriften og det skjønner jeg.

Men når en passasjer spør fra begynnelsen av igjen – for å forsikre seg om at han eller hun forstod meg rett – da vil jeg helst ikke lage kø bak meg eller bli ytterligere forsinket.

Vi har også våre korrespondanser og som vi helst skal rekke i tide.

For der sitter der en kollega å venter og som kanskje har mange i sin buss og som allerede har ventet en stund på oss.

Så oppfordringen er: – Spør bussjåføren om det du lurer på mens hjulene er i gang!

Eventuelt spørre bussjåføren om man ikke har begynt på ruta fra endestasjonen.

For vi bussjåfører vi vil alle være til hjelp, det er jo derfor vi er der.

Jeg vil gjerne bruke den tiden det tar for å gi gode og forståelige svar og det kan jeg når vi er i fart.

Så ikke vær redd for å spørre om du trenger vår hjelp.

Skulle du miste rutetabellen, kanskje bli usikker på hva bussjåføren sa eller mente – da hjelper de deg på ruteopplysningen i ditt område.

Ring, ta kontakt.

Har du touch-telefon kan du jo også laste ned appen der du har de tidene du trenger i ditt område.

Hos meg i Agder heter appen AKT-reise.

Illustrasjonsbilde

 

Den tar hensyn til skolefri, jul og andre høytider.

Lett å bruke, et fantastisk godt redskap når man skal ut å reise.

Prøv den ut mens du har god tid og er hjemme, godt og varmt.

Ikke noe greit om man tester appen for første gang i regnvær, dårlig tid og nettdekningen er kanskje noe skral.

Da kan man fort bli litt amper vil jeg tro.

Alt går som en lek når man vet hvordan man bruker ting.

Ta det som et godt tips.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

2 kommentarer
    1. Skjønner godt at dette kan være frustrerende til tider, for å si det sånn. Selv har jeg stort sett bare en ting jeg lurer på hvis jeg i hele tatt lurer på noe når jeg er ute og tar buss og det er når han eller hun sjåføren som kjører bussen dit jeg skal av kommer og tar over rattet, og om vedkommende kan si fra når vi er kommet dit jeg skal av, slik at jeg ikke risikerer å sitte på lengre enn jeg skal fordi jeg ikke helt kjenner området jeg skal besøke der og da så veldig godt.

      Særlig når jeg har tatt Fjordekspresssen fra Oppdal til Åsane to-tre ganger har det vært viktig for meg å spørre om det. Men da selvsagt ikke NÅR jeg er på vei av bussen, for.. Det hadde vært ganske rart i dette tilfellet, hehe! xD

      1. Hei, Aylar Von Kuklinski.
        Koselig at du leser bloggen min.
        Vi bussjåfører kan alltid bli bedre. Det er lov å spørre bussjåføren om han kan si i fra. Er det lenge til ankomst og passasjeren er trøtt – sier jeg bare et tidspunkt som passasjeren kan stille inn sin alarm på – litt før beregnet ankomst. Vi kan ikke huske alle om bussen er full. Men jeg ønsker at alle kommer av på rett plass.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg