En sterk oppfordring til de som går på skole

Av og til så får jeg så ondt av enkelte skoleelever som jeg av og til møter på bussen min.

Noen må ta første videregående eller grunnkurs om igjen – du så trasig.

Illustrasjonsbilde

 

Årsaken har blant annet vært på grunn av at de har hatt for mye fravær.

Det har også vært på grunn av feil valg av studie etter grunnskolen har jeg fått høre.

På bussen min har jeg hatt noen slike – heldigvis få.

Men de jeg har hatt har gitt uttrykk for at de burde tatt bedre valg mye tidligere.

Jeg har i samtale med skoleelever av og til sagt:

– Gjør ditt beste ut av dette skoleåret, for dette året kommer ikke igjen!

Jeg føler det kan ikke bli godt nok poengtert.

De fleste vil ha gode og fine jobber – helst med gode lønninger.

Men veien dit er det som regel en vei å gå – den veien begynner tidlig og i ung alder.

Derfor går min oppfordring ut: – Gjør ditt beste dette skoleåret!

Ikke ta det lettvint, men gjør din flid på skolen og god flid med leksene hjemme.

Jeg vet at det kan være tungt å sitte å lese til prøve og eksamener hjemme – spesielt når alle de andre vennene er ute en fin lørdags kveld.

Men en dag får du betalt for dette.

Man får som regel betalt etter innsats.

Kom deg iallefall opp om morgenen, bli på skolen og følg med i timen – sørg iallefall for god oppførsel.

God oppførsel betyr utrolig mye når man søker jobb.

Gjør du så godt du kan er der ikke mer å forlange.

Så må vi bare innse at vi mennesker er forskjellige og har fått våre talenter som kan gi litt forskjellig uttelling.

Men uansett talent og interesser – alle kan gjøre sitt beste.

Har du drømmer om en god jobb som voksen?

Da bør du begynne tidlig med planlegging for å kunne velge nettopp det.

Godt arbeid blir godt betalt – det gjelder også på skolen med hensyn til karakterer.

Har også de som skal ta sertifikatet.

Illustrasjonsbilde

 

Det er ikke alle som har tatt høyde for at det krever både tid og penger, ja mye penger.

Jeg vil råde deg til å ikke begynne på lappen om det ikke er gjennomførbart for deg.

Da er det bedre å vente spør du meg.

Vente til tid, penger og overskudd strekker til.

Kan du tenke deg noe så dumt å bruke så mye tid og penger – for så å gi opp.

Begynner du da igjen må du kanskje ta mye av opplæringen om igjen.

Det kan fort bli et dyrt sertifikat.

Pluss det kan gå ut over innsatsen og karakterene på selve skolen.

For mye fravær kan også føre til at du ikke får standpunktkarakter.

Hva var vitsen med skolen da?

Oppta en plass for en annen som ville studert?

Det krever ganske mye å pugge stoff til både gode karakterer på skolen samtidig med teori og kjøretimer.

Har du evnen til å få gjennomført alt og samtidig, da er du god.

Da har du isåfall nok penger, de evner som trengs og et overskudd som mange kan misunne.

Et tips som kan være til god hjelp når ting virker vanskelig og tungt i dine studier.

Dette tipset kan være nyttig for oss alle ellers også.

Sett fokus på noe som gleder deg.

På noe som er lystbetont og som genererer overskudd og nytt pågangsmot.

Bare det å ta seg en gåtur, få lufta tankene og trekke frisk luft – det kan gi uante krefter.

Kanskje ta en telefon til en venn – bare det å høre en kjent stemme kan hjelpe utrolig mye.

Det kan gi det pågangsmotet man trenger når man føler at man ser bare veggen og ikke ser noen utvei.

Hadde ei på bussen senest i dag som kunne fortelle at hun var nær ved å gi opp sine studier flere ganger.

Men takket være gode venner – som var der for henne og som oppmuntret henne – så fikk hun troen på seg selv igjen.

Lag dine del-mål og som er oppnåelige.

For det er en seier i seg selv når del-målene også blir nådd.

Mange heier på deg.

Husk: – Du er ikke alene!

Jeg har bare så lyst at det skal lykkes for deg, at dine mål i livet blir nådd.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg