De samme politifolka som tok meg

Jeg hadde med meg en litt fortvila passasjer, han var nemlig blitt fotgjenger.

Mens vi prata og skrolla som vi sier på Vegårshei – fikk vi se at på motsatt side stod der to biler i veikanten.

Den ene av bilene hadde blinkende blått lys på – blinklys man ser på lang avstand.

– Oij! – sa plutselig passasjeren, tok hånden foran munnen og dro inn pusten – det ble et øyeblikk litt stille fra denne karen.

Illustrasjonsbilde

 

Jeg kunne se i speilen at han så veldig ut av vinduet og over på de to bilene i det vi passerte dem.

– Det var den sorte bilen og de samme politifolka som tok meg! – sa han og pusta tungt ut.

Smilte litt som om at de nå skulle de ikke få tak i han mer – iallefall ikke nå som han var min passasjer.

Jeg fikk inntrykk av dette var nå et tilbakelagt kapittel.

Kunne nesten merke at han var litt glad for at han ikke var alene som ble stoppet av denne sorte audien til politiet.

Felles skjebne er felles trøst sies det.

Og jeg kan jo si for egen regningen at det billigste er å kjøre lovlig og etter forholdene.

Jeg har selv sponset staten mer enn nok, men jeg har heldigvis ikke måte sone innendørs for mine feiltrinn i trafikken.

Nå som denne prikkbelastningen er kommet, sikkert for å bli – så kan man egentlig miste lappen for en filleting.

Tenk litt på det om ditt magasin er fullt av prikker i førerkortet fra før.

Da kan en håndholdt mobil være nok til å bli kvalifisert som en god fotgjenger.

Husk i det minste refleks om du er ute å går langs veien – uavhengig av om du har sertifikat eller ikke.

Bruk lyset på mobilen og vift med den om du vil være med bussen.

Det er tross alt høst, fort mørkt og til tider dårligere sikt med hensyn til regn og tåke.

Du som står langs veien ser oss som kommer kjørende tydelig, det vet jeg, men det gjør ikke vi med deg som står der ute uten lys eller refleks.

Vi sjåfører får kanskje ikke stoppet om du ikke er synlig tidlig nok, litt å tenke på om bussen bare kjører forbi.

Sjekk om du var synlig nok om det skjer, sjekk om du gav tydelig tegn til bussjåføren.

Du vil vel gjerne oppleve neste høytid sammen med dine du også.

– Vi har ingen å miste!


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg