Veksla feil overfor ei eldre dame

Noen innlegg burde jeg nok bare ikke posta, men heller holdt det for meg selv.

Men det å gjøre feil kan skje hvem som helst.

Jeg gjør mine feil – om du lurte.

Fikk på en eldre dame som skulle innover i landet.

Illustrasjonsbilde

Hun betalte for sin billett, og fikk igjen på en hundrelapp.

Da jeg kom noen svinger lengre opp – ble jeg i tvil på hvilken valør jeg egentlig fikk.

Alt gikk så av seg selv da hun kom på, så jeg ble i tvil.

For blir man stående å prate noen sekunder, så kan det gå slik.

Spør man da “rett” person – kan det hende at svaret er en høyere valør enn hva man fikk.

Derfor er det viktig for oss bussjåfører å holde på seddelen i venstre hand til vedkommende har fått tilbake sine vekslepenger.

Når da billett og vekslepenger er gitt, og passasjerene er fornøyde – først da kan seddelen legges oppi veska.

Man lærer så lenge man lever.

Men jeg valgte å spørre henne, og fikk til svar at jeg hadde fått en tohundre-lapp.

– Da skal du ha en hundre-lapp til av meg! – sa jeg, og beklagde hendelsen.

Da var der en annen eldre dame – på den andre siden av midtgangen som sa:

– Jeg så det, men ville ikke blande meg inn!

Kan tro jeg er takknemlig.

For at jeg selv oppdaget dette, og fikk innrømt min feil, og for dem begge.

Og at ikke de to skulle tro og snakke bak min rygg – i ordets rette forstand.

For kan du tenke deg å bli stempla som en som lurer gamle damer.

Det kunne ikke falle meg inn, nei ikke med noen.

Så det med ærlighet, det å kunne innrømme feil – er faktisk veldig viktig i alle sammenhenger.

Nå er det kanskje slik at du som leser gjør kanskje ikke feil.

Måtte være nydelig å være feilfri.

Men skulle du oppleve det en skjellen gang, så er oppfordringen gitt.

Innrøm det, og be om tilgivelse.

Det koster litt.

Men det som koster – er også mest verdt.

Da blir enklere å få tillit, spesielt når du virkelig trenger det selv.

Tror de eldre damene på bussen min skjønte det.

At det jeg gjorde – ble ikke gjort med vilje.

Og at jeg fikk beholde tilliten – selv min grove feil.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

2 kommentarer
    1. Det stemmer, Den Glade Fotografen. Jeg er takknemlig for at det ble oppklart før jeg bytta buss. Og at begge fikk se at det ikke var gjort med vilje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg