Kjettingen som kilte seg fast

Å kjøre ned en bakke med buss er som regel ikke noen problem.

Normalt er det heller ikke noen problem å stoppe i en bakke.

Men når man merker at bussen vil reise alene når håndbremsa er på – da er det glatt.

Da skjønner man fort at kjettingen kanskje er lagt på litt for sent.

Skulle ned bakken ned mot Nelaug, og midt i bakken hadde jeg et stopp.

Illustrasjonsbilde fra Eksjøkleiva på Vegårshei, tatt 03.01.13 – med kjetting.

 

Der ville ikke bussen min stå i ro.

Så jeg var ikke lysten på å kjøre videre uten en kjetting.

Jeg fant en plass der jeg fikk bussen til å stå i ro, såpass lenge at jeg fikk lagt en kjetting på bakken og en lagt over hjulet.

Kom meg fort inn igjen og rullet over med hjulet – såpass at jeg fikk festa kjettingen.

Tok inn i luka den kjettingen som lå på bakken, og dura forsiktig nedover med en kjetting påmontert.

Jeg kunne høre at kjettingen var slakk.

Tanken var at jeg ville stramme den i bunnen av bakken, men plutselig var kjettinglyden borte.

Håpet på at den var falt av – for da kunne jeg iallefall finne den igjen.

Men tror du ikke den hadde kilt seg fast mellom tvillinghjulene.

Der gjør den lite nytte for seg.

Nå var gode råd dyre.

Men heldigvis fant jeg endene på kjettingen der mellom hjulene og fikk røsket kjettingen løs.

Men det tok sin tid.

En kilt kjetting der kan sitte utrolig godt fast.

Ekstra surt er slike oppgaver når man ser at det kommer ned nedbør og det er mørkt ute.

Slik var det for meg da dette skjedde.

Der kom ned småregn, det var mørkt og ordentlig surt.

Derfor har jeg alltid med meg ei lita lommelykt.

Den har vært til god hjelp flere ganger.

Det letteste er å legge på kjettingen på når bussen står rett.

Og prøve å gi deg selv en følelse av at du har godt med tid, ikke stresse.

Da går det fortest og greiest etter min erfaring.

Sørg bare for at ingen tverrlenke er vridd, for det alene kan gi deg for “kort” kjetting.

Så er bussen litt forsinket, så er det for en grunn.

Det med kjetting kan være en av grunnene.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg