Politiet var ute i sivil

Av og til så går det litt fort føre seg.

På vei til Oslo med Sørlandsekspressen så fikk jeg se tre bilister suse forbi meg i høy hastighet.

De hadde hastverk, det så faktisk ut som om de kappkjørte.

Med en slik fart så tror jeg iallefall ikke de hadde sluppet unna en verdig oppmerksomhet om bare politiet hadde vært ute.

De hadde virkelig fortjent i å få utdelt sine diplomer, såpass kunne jeg også se uten å ha fått målt dem helt nøyaktig.

Dette var nær Kopstad at tre biler kjørte forbi meg i en fart som var langt over grensen.

Først en BMW, deretter en Audi – og rett etter kom også en Mercedes i en fart som ikke skulle være noe dårligere enn de to foran.

Et øyeblikk så det ut som om jeg var med i et løp – ingen av dem ville iallefall ha bussen foran seg kan du si – det var lett å se.

Da jeg kom bort til bomstasjonen stod der en sort Audi og med bredsiden til.

Den har mange fine lys, og som blinket blått der ute i høstmørket.

Illustrasjonsbilde

 

Du for en velkomst.

En hyggelig politimann stod med hånden i været, ikledd sin fine stats-bunad og med selvlysende refleksvest – vinket dem inn, og det i rett kronologisk rekkefølge.

De la seg alle fint i høyre felt på rekke og rad – klare for å få sin sekundering.

Mange fine bremselys som lyste lenge og vel – fikk nesten en følelse av å være nær en trafikkert flyplass.

Da det var min tur var heldigvis alle diplomer og trofeer holdt av til de tre som han allerede hadde vinket inn.

For da senka politimannen sin dirigentstav og vinket meg fint forbi.

Jeg kjørte ikke for fort i forhold til selve fartsgrensen på stedet, men litt over kanskje siden jeg kjørte buss.

Den gangen var øvre grense på den bussen jeg kjørte på 80 km/t.

Dette var uansett om det var 110 km/t på stedet – slik som det var der de ble målt.

Så jeg ble jo litt glad for at jeg slapp å stå på pallplass sammen med de tre andre for å få “premien” min.

Å stå på en slik plass uten hornmusikk er ikke noe stas.

Jeg vil tro de måtte ringe etter hjelp for å komme seg videre – kanskje de måtte ta bussen hjem?

Godt at man kan lære av andres feil.

Ikke stresse i trafikken, hva hjelper det egentlig?

Men kjør lovlig og etter forholdene – det er tryggest, enklest og billigst.

Og førerkortet forblir på sin plass – nær ditt hjerte.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg