Mørkla store deler av Vestre gate

Jeg skulle til å kjøre opp Vestre gate i Arendal da jeg la merke til at bussen dro fryktelig dårlig – kunne liksom ikke få opp farten.

Opp den bakken bør en jo ha en viss trekkraft for å komme opp.

Jeg fant ut av at jeg måtte jo følge med i speilen om jeg skapte kø, for jeg tror de fleste kunne sprunget fortere ved siden av bussen.

Til min store forskrekkelse fikk jeg se kullsvart røk la seg i hele gata.

Illustrasjonsbilde

 

Eksosen var enorm.

På toppen av bakken kjørte jeg inn til siden og tok tak i mobilen og ringte til en av våre mekanikere i selskapet.

Jeg hadde jo ikke peiling på hva dette kunne være.

Takk for at der finne eksperter som man kan ringe til når slikt skjer.

Da fikk jeg råd om å åpne ei luke og gi et lite dytt på et stag.

Det ble gjort og staget gikk tilbake til rett posisjon.

Jeg var veldig spent på om dette var nok til å få bussen i normal skikk igjen, gikk inn og startet opp.

Da gikk bussen som normalt og eksosen var som den pleide og skulle være.

Jeg var glad jeg kunne dra der ifra – hadde liksom ikke behov for å vente på noen med kamera.

På tur ned hadde jeg brukt motorbremsa og den hadde delvis låst seg.

Et spjeld hadde strupt for dieseltilførselen og stengt utblåsingen til eksosen og ikke returnert til rett posisjon etter endt oppbremsing.

Dermed fikk jeg lært noe nytt den dagen og ble veldig takknemlig for at der er noen som man kan ringe til og som kan svare på ens uvitenhet.

Ingen kan være eksperter i alt selv om noen kanskje tror det.

Jeg trøster meg med at der er alltid noe å lære.

Nå er dette mange år siden og heldigvis har ikke dette skjedd meg i ettertid.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg