Brannen i Risør den 24. Februar 2021

Jeg var den første bussen som kom til ulykkesstedet av våre busser.

Hele himmelen blinket blått, men jeg så ingen sperringer på det tidspunktet som hindret meg i å kjøre nedover.

Derfor tok jeg sikte på å kjørte helt ned.

Da jeg var på siden av flere av de blinkende kjøretøyene ifra forskjellige etater ble jeg bedt om å snu.

Den ene brannmannen ville helst ikke ha meg ned der over de brannslangene som lå i gata, og det var jo lett å skjønne.

Selv om brannen var i en sidegate – så lå der mange slanger, parkerte biler var der i den gata der jeg skulle ha kjørt ned for å starte min rute.

Illustrasjonsbilde er fra Vegårshei. Bilde er tatt 21. September 2019 i anledning åpen dag på brannstasjonen.

 

En annen brannmann som fikk se meg tilbød seg å gå bak og passe på når jeg rygget tilbake – for det ble et godt stykke å rygge.

Det var utrolig fint gjort av han, for det var lett at noen i mørket kunne lurt seg bak bussen i et ubevokta øyeblikk.

Jeg så jo at folk stimlet til, både skuelystne og pressefolk – så den støtten til å se til at ingen stod i veien bak meg var fantastisk.

Jeg fikk gitt beskjed til mine kollegaer som skulle ha avgangene etter meg, samt til min trafikkleder om at turene fremover ikke kunne gå fra selve Tollboden.

Tre stopp, samt turene rundt om Krana måtte vi kansellere inntil videre.

Det var også veldig fint å se at opplysningene ble lagt ut på appen til AKT.

Da kunne folk nede i byen og de som eventuelt stod rundt Krana se at vi i en kort periode brukte den gamle rutebilstasjonen som ny midlertidig start og stopp på ruta.

Senere på dagen fikk jeg se at sperringene var tatt bort.

Jeg hadde fått beskjed fra trafikkleder om at jeg kunne fortsette å starte der fra den midlertidige rutebilstasjonen, men jeg hadde lyst til å ned til Tollboden å starte turene riktig.

Da i siste sekund for å rekke reell avgang fra Tollboden fikk jeg stoppet en brannbil som kom kjørende opp ifra området.

Det skulle vise seg å være innsatsleder i brann, og han kunne informere meg om at veien i den gåta mi var nå åpen for trafikk – det på tross av at det fremdeles stod flere brannbiler der med blålysene på.

Jeg kjørte ned på hans ord, og fikk kjørt både rundt Krana kl 10.55 og min vanlige tur på linje 160 kl 11.15 fra selve Tollboden.

Det var en god følelse.

Jeg meldte dette inn til trafikklederen min og oppdaterte henne, og det tok ikke lange tiden før anmerkningene i appen var tatt bort.

Det er så gøy å se når samarbeid og det tekniske fungerer så fint.

Selvfølgelig er det trist med brann, trist at Risør mistet såpass mange gamle trehus, men vi skal være glad for at midt oppi det hele at ingen liv gikk tapt.

Takknemlig for at vi har så dyktige folk i de etatene som jobbet der.

De hadde jobben med å slukke, sperre av område, tok seg av vekking og evakuering, håndtering av media.

Alle disse skal etter hvert ha mat, noen trenger kanskje skift, utskiftninger av mannskaper.

Det er ikke lite utstyr og mannskap som skal på plass ved en slik brann, det er et stort apparat når slike hendelser skjer.

Fint å se så godt samarbeid ifra stedet og som ble presentert i media – noe som ble lagt merke til ifra flere hold.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg