Blandet meg inn mellom en bussjåfør og en bilist

Det er mye snakk om Russland i skrivende stund.

Jeg skal ikke gå inn med mange synspunkter når det gjelder krigen mot Ukraina.

Vil bare kort si at det er leit at noen velger krig – det er tapere på begge sider og mange uskyldige liv går tapt.

Nok om det, men jeg kom på en opplevelse jeg selv hadde i Russland for noen år siden.

Vi var to busser i følge og var der med hjelpesending til en by som heter Bryansk og til områdene rundt der.

Denne bussen kjørte jeg, en av to busser vi hadde på turen i 1999.

 

Har skrevet litt om den turen før, men dette jeg nå skal fortelle har jeg ikke nevnt før.

På vei hjemover hadde vi en pause i Vyborg før vi skulle gå inn i Finland.

Jeg fikk se at en svensk buss tok borti en russisk bil uten å ville stoppe for å gjøre opp for seg.

Russeren tente på alle pluggene og fikk stoppet den svenske bussjåføren.

Jeg kunne se at de to var ikke enig om hva som hadde skjedd.

Det virket for meg som om min svenske kollega trodde at russeren ville gi han skylden for en gammel skade.

Jeg var veldig i tvil på om jeg gjorde lurt i å blande meg inn, men jeg så at bakhenget på bussen sneiet borti bilen da bussen la full sving ut fra parkering.

Hadde det vært meg som hadde blitt påkjørt hadde jeg likt at en utenfra kunne gitt den opplysningen som skulle til for at rettferdigheten hadde seiret.

Jeg gikk bort og sa til min svenske kollega:

– Det er ikke meningen å blande meg inn, men jeg så at du var inni bilen til russeren!

Jeg fikk forklart på en saklig måte slik at russeren fikk sin rett.

Den hissige russeren ble mer enn glad da den svenske bussjåføren tok han i hånden og ville gjøre opp for seg.

Heldigvis var det ikke meningen å bare stikke av.

Han så bare ikke at bakhenget på bussen gikk for mye ut i det han svingte.

Ting man ikke ser eller hører er ikke godt å ta skylden for heller.

Heldigvis endte dette godt.

Jeg tror den svenske bussjåføren betalte russeren kontant i hånda.

De skiltes i allefall som to gode venner – en god følelse for meg.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg