Ærlighet varer lengst

Hadde her om dagen en hyggelig prat med en av mine faste passasjerer.

En skolegutt på videregående.

Illustrasjonsbilde

 

Vi snakket om utdannelse, valg av yrke og det er utrolig mange spørmål ungdommene står over for.

De skal kanskje sette kursen for det som skal prege dem for resten av deres liv.

Dette er valg som blir tatt i ung alder.

Vi snakket blant annet om det med ærlighet, og hvor viktig det er med ærlighet i de fleste jobbene som er.

Denne unge skolegutten er i skrivende stund utplassert her i distriktet.

I samtalen så ville han fortelle at han fant en tier på stuebordet hjemme.

Den tok han, og gledet seg først over av å få litt mer å bruke når han da skulle ut for å handle.

Men på trappa – ved ytterdøren, der innhentet samvittigheten han.

Han snudde, gikk inn igjen og tilstod sin gjerning.

Da fikk han fra sin mor vite at tieren kunne han få.

I tillegg så tok hun frem noe mer, der vanket det en ekstra seddel som han også skulle få.

Denne fortellingen traff meg veldig, og på en god måte.

Veldig takknemlig for at han delte dette med meg og med de ungdommene som satt foran.

Og som jeg alltid har påstått: – Ærlighet varer lengst!.

Ærlighet kan kanskje koste litt ekstra der og da, men ærlighet er best i lengden.

Nå fikk han uttelling for sin ærlighet, og hadde plutselig mer å rutte med når han skulle treffe de andre i gjengen.

Jeg kunne se at hans fortelling, hans væremåte også traff andre der i bussen min.

For noen fantastiske ungdommer vi har.

Jeg er priviligert som får være bussjåfør, og som får tilgang på slike gullkorn i hverdagen.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg