Passasjeren som egentlig skulle til Danmark

Av og til så opplever man det utroligste.

Man vet liksom ikke om man skal le eller grine.

Har du det slik av og til?

Jeg kom nedover med Sørlandsekspressen fra Oslo, og vi hadde nettopp hatt vårt vanlige stopp ved Telemarksporten.

Nå i skrivende stund har de vel pausene på Rugtvedt, men ikke den gangen jeg skriver om her.

Begynner jo å bli noen år siden dette, men jeg får ikke glemt hendelsen.

Jeg hadde gitt mitt signal for avgang, nye passasjerer var ferdig billettert – kjørte jeg ut på E18 igjen i retning Kristiansand.

Da kom der frem ei dame som lurte på om dette var rett vei til Danmark.

Illustrasjonsbilde

 

– Til Danmark! – sa jeg.

– Ja, jeg skal til Danmark! – svarte damen med stor overbevisning.

– Men, nå er du på Sørlandsekspressen, og denne er på vei mot Kristiansand! – sa jeg videre til svar.

Jeg trodde hun bare tullet.

Det skulle vise seg at hun egentlig hadde mista sin plass på en turbuss til Danmark – en som skulle ut fra Larvik.

Jeg fikk tak i min kollega på båten – han var allerede langt til havs.

Men jeg tror han var like glad for at hun havnet hos meg – bare at hos meg fikk hun ikke noe mer å drikke på.

Jeg skjønte jo det etter en kort stund at der var en grunn for at hun ikke ble med i den opprinnelige turen til Danmark.

Det ble en kort Telemarks-tur og ikke en Danmarks-tur for henne.

Kan være kjekt hjemme også, fikk trøstet henne med det.

Hun ble med til Harebakken med meg, og lærte nok litt om at korken på flasken ikke nødvendigvis må åpnes før avgang – iallefall ikke før døra hjemme er låst.

Fylla har skylda heter det visst.

Det ser ut som at det kan stemme for enkelte.

Sikkert gøy på tur så lenge det varte.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg