Hadde uvedkommende i bussen

Jeg kom til Oslo Galleri, og bussen skulle losses for folk og bagasje.

Det alene gikk fort og greit.

Fikk etter hvert gjemt veska mi, og gikk deretter bak i bussen for å klargjøre bussen til neste sjåfør.

Blant annet skulle det ordnes mer vann til kaffemaskinen.

Min kollega skal kunne komme til en respektabel buss.

Da er det viktig å få tatt opp eventuell søppel, seteryggene skal opp i normalstilling osv.

Alt dette gjøres når man normalt er alene i bussen, og dørene er normalt lukket.

Mens jeg holdt på med kaffemaskina ved bakdøra – hørte jeg lyden av folk inne i bussen.

Da jeg så opp og fremover fra trinnene i bakdøra – dukket det en ned i trinnene i fremdøra, en med hvit caps!

Jeg fikk da se at en person hadde klart å få åpna fremdøra litt på gløtt.

Og han var i ferd med å ta hele pengeveska.

Hadde ikke mye betenkningstid.

Handlet vel på instinkt.

Jeg sprang frem og overrumplet han.

Den gangen hadde jeg ikke lyst å gi veska mi i fra meg.

Heldigvis så er dette noen år siden.

Passasjerene i dag betaler nå for tiden mest med kort, eller med app-billetter skaffet på nett.

I et øyeblikk holdt vi begge i samme veske, og i ettertid har det gått opp for meg at det var nære på.

Han som prøvde seg la på sprang – uten å få veska mi med seg.

Jeg så fort i grove trekk om alt var der.

Men sprang for sikkerhets skyld bort og banket på på kontrollrommet på Galleriet.

Jeg kunne jo ikke vite med sikkerhet om han hadde klart å få med seg noe.

De i kontrollrommet kunne se mannen på en av monitorene – da ved en annen plattform.

En av dem som var på vakt ville gjerne bli med meg ut – for å få en eventuell prat med typen.

Det kunne jo være lurt for eventuelt politiet også – dersom man fikk tak i mannen.

Å få notert seg navn på de som eventuelt prøvde seg, litt det for å kunne kartlegge hvem og når.

Men da vi kom frem til den nye plattformen – var mannen som sunket i jorden.

Enda vi gikk på innsiden av glassveggene bort mot plattformen.

At det går an å være så frekk og så slu.

Skulle tro at han ble advart om at noen var etter han.

Godt at det er mye mindre kontanter i dag pga nettbaserte billett-løsninger.

Og at der finnes låsbare skap til å låse veskene inn i når bussene klargjøres.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg