Kan jeg stille deg noen spørsmål

Jeg er veldig heldig som får kjøre buss.

Som bussjåfør treffer jeg veldig mange koselige mennesker i min hverdag.

En dag kom en skolegutt frem og ville snakke litt.

Det tar jeg jo som et kompliment.

Jeg setter så stor pris på når unge vil ha seg en prat med meg der foran.

Det gir meg så mye – og jeg tar det ikke som en selvfølge.

I løpet av samtalen fikk jeg et spørsmål jeg aldri kommer til å glemme.

Tror denne gutten var rundt 17 år, og har livet foran seg.

– Du, Alf Otto, kan jeg spørre deg om noe?

– Klart du kan! – svarte jeg.

Jeg ble veldig nysgjerrig på hva en gutt i den alderen ville spørre meg om.

Det hørtes ikke ut som om det var noen spørsmål om hverken billettpriser eller om avgangstider.

Jeg sa videre: – Håper jeg kan svare deg da! – fortsatte med å si: – Jeg har absolutt ikke svar på alt!

Da sa denne skolegutten: – Tror du at jeg kan få stille deg flere spørsmål når vi kommer frem?

Han spurte med et spørrende blikk, for det viste seg at han hadde mer han lurte på – det var ikke bare det ene.

Jeg ble og blir ydmyk og takknemlig av å få lov til å få være et menneske som får en slik tillit.

Føler det så meningsfylt å få være en bussjåfør.

Vi kom frem til hans by og der fikk vi litt tid sammen.

Bilde er fra Tvedestrand, tatt 31.03.20 ved Rutebilstasjonen.

 

Da var det slutt på min rute for dagen – det var kvelden for meg og da kunne vi prate uforstyrret.

Skjønner at ungdommer står på mange viktige valg i livet, noe også denne gutten gjorde.

Det er liksom i den tiden man staker ut kursen – både med hensyn til arbeid og utdannelse.

Sist, men ikke minst valget av en kjær ledsager for fremtiden.

Jeg vet som sagt ikke svaret på alt, men jeg vet at jeg kan lytte.

Og jeg har funnet ut at det er ofte en god start på en god samtale.

Av og til trenger man å ha noen å snakke med, det gjør jeg også i blant.

Sorg og motgang blir halvparten så tunge å bære når man kan dele de med noen.

Og gleden og oppturene blir dobbelt så gøye og fine – når man kan dele de med noen man er sammen med.

Vi fikk en god prat den kvelden før jeg kjørte opp til parkering.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg