Busspassasjeren som ville bli politi

Har hver dag med meg koselige skoleelver i min buss.

Noen av dem får jeg ofte god kontakt med.

Og i samtalene med blir det ofte snakk om skolegang og videre utdannelse.

En av jentene var veldig i tvil på hva hun skulle bli.

Det stod på om hun skulle bli fengselsbetjent – eller å bli politi.

Illustrasjonsbilde

Jeg skal jo ikke påvirke andres valg.

Men vet hva jeg skulle valgt om jeg kunne velge mellom de to yrkene.

Tenk å gå inne i de samme korridorene, og med de samme fangene – dag ut og dag inn.

Nei, da ville jeg mye heller bli politi – helst i utrykningspolitiet.

Da kan man komme seg ut, være i trafikken, og gjerne i sivil.

Har man da en makker som man samarbeider godt med – vil jo arbeidsdagene gå som en drøm.

Ja dagene ville blitt like fine som når man er bussjåfør.

– For en drøm du har tilgang på! – sa jeg.

Da turen var ferdig tror jeg hun hadde tatt et valg.

Kan ikke si hva hun valgte.

Det får bli en hemmelighet.

Det jeg kan si er at hun hadde kampsport som sin hobby og fritidsinteresse.

Og det var en sport hun også hadde fått bruk for tidligere.

Hun hadde fått bruk for sin tilegna kunnskap med denne kampsporten i sin tur på byen.

For sent en lørdags kveld kom der en innpåsliten gutt og tok på henne, klådde på henne.

Hun gav han straks advarsler om å slutte.

Men når han ikke skjønte hennes advarsler tidsnok – slo hun til med sine grep og tallenter.

Hun forlot han med de ordene: – Jeg sa i fra!

Han klenger seg nok ikke på henne en gang til vil jeg tro.

Det tok nok en stund før han stod på sine egne ben uten smerte.

Så hverdagen ute i feltet var ikke noe å bekymre seg for – slik hun gav uttrykk for.

Ei tøff jente vil jeg si.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg