Ord som min egen mor kunne sagt

På en av turene mot Kristiansand hadde jeg med meg ei koselig dame på bussen.

Hun hadde så mange likhetstrekk med min egen mor.

Det var forresten ei som stod mitt hjerte nært.

Jeg hadde stor respekt og tillit til min mor.

Til pappa også selvsagt, men han var mye på jobb.

Mor var alltid hjemme når vi kom hjem – slik var det på den tiden da jeg vokste opp.

Denne eldre dama på bussen hadde så mye fint å si.

Både om hverdagslige ting, men også om det som hadde med Himmelen å gjøre.

Illustrasjonsbilde

 

Da hun gikk av bussen på Bjørndalssletta sa hun:

– Jeg skulle egentlig tatt neste buss, men nå jeg skjønner hvorfor jeg skulle ta denne!

I det hun gikk ut av bussen – klappet hun meg på skuldra i det hun sa videre:

– Må Gud rikelig velsigne deg, sjåfør!

Jeg måtte få på meg solbrillene, får da lå tårene på vippen hos meg.

Dette var ikke bare en frase – sagt ut i det blå av henne.

Men jeg kjente en indre glede og en nærhet av godhet i det ordene ble uttalt.

Helt spesielt for meg.

At hun var villig og turte å si alt det fine til meg på denne turen.

Hun ordla seg så fint hele tiden, helt fantastisk.

Ja dere skulle vært der og hørt – da hadde dere skjønt hva jeg mente.

Tror ingen andre la merke til samtalen, ingen kunne bli støtt eller sjenert av dette – slik sett prøver jeg å ta hensyn.

For jeg er veldig på vakt slik at alle skal føle de er trygge og føle seg velkommen når de sitter på med meg.

Men de andre passasjerene satt lengre bak, og det vi to delte foran fikk ikke de andre med seg.

Jeg ble iallefall veldig takknemlig for å ha med denne eldre dama med på bussen, det må jeg innrømme.

Så mange likhetstrekk med min egen mor.

For meg var det en god opplevelse som satte dype spor.

Ordet “oppmuntring” er ikke dekkende nok.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg