Kunne fort blitt stemplet som en bedrager

På vei oppover så hadde jeg med meg ei koselig eldre dame.

Hun betalte sin billett og satte seg rett bak meg.

Etter noen svinger så begynte jeg å tenke på om hun fikk rett igjen med hensyn til vekslepenger.

Jeg trodde jeg gav henne igjen på en hundrelapp, men ble i tvil på om hun gav meg en to-hundrelapp.

Normalt så holder jeg seddelen jeg får av passasjerene i den andre hånda, slik at når jeg gir tilbake så vet jeg at de får rett igjen.

Og når passasjeren har fått igjen – først da legger jeg seddelen jeg fikk på plass i veska mi.

Men denne gangen så ble jeg veldig i tvil.

Man kan fort bli i tvil når man blir sittende å prate med vedkommende.

Og for meg er det verre å ta for mye enn å ha manko i veska.

For eventuell manko må jeg betale selv, og det er helt greit.

Jeg spurte henne: – Gav du meg en hundrelapp eller fikk jeg en to-hundrelapp av deg?

Da svarte hun: – Jeg gav deg en to-hundrelapp, sjåfør!

– Da skal du ha denne også! – og gav henne en hundrelapp til.

Illustrasjonsbilde

 

Det som skjedde da var spesielt.

En annen dame – på den andre siden sa: – Jeg så det, men ville ikke blande meg inn!

Kan tro jeg er takknemlig for at jeg fikk ordnet opp i dette selv.

At jeg oppdaget det før de to kanskje senere snakket sammen, kanskje etter sjåførbytte vi pleide å ha litt lengre oppe i bygda.

Kunne fort ha blitt sett på som en liten luring mot eldre personer.

For det ville ikke falle meg inn i å lure noen, langt mindre mot eldre.

Jeg tenker ofte på det når jeg har med meg eldre mennesker, tenk – de har vært med å forme vårt land.

De har opplevd krigen, de vet hva det vil si å klare seg på lite.

Uten mobil, uten Internett og med dårlige fremkomstmidler.

Bare tenk på utvalget og tilgangen på varer i butikker.

Det var ikke slik den gangen – slik vi har det nå.

Jeg har stor respekt og takknemlighet for den generasjonen.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg