Skrevet med tillatelse

Som bussjåfør så treffer en mange forskjellige mennesker.

Noen er åpne, mens andre er mer lukket, slik er vi mennesker.

For en god stund siden så kom der en gutt inn, oppførte seg høflig, vennlig på alle måter, og denne dagen smilte han fra øre til øre.

– Hva har skjedd? – spurte jeg.

– Jo, jeg har vunnet på et flax-lodd! – kom det fra skolegutten.

– Da har du jo til en kjøretime! – svarte jeg.

– Å nei!

– Jeg skal spandere på de andre i kantina i dag! – svarte han veldig engasjert.

– Den jenta som har deg er heldig! – sa jeg tilbake.

– Nei! – sa gutten.

– Det er meg som er heldig som har henne!

Tror ikke jeg har truffet en så ung gutt og som hele tiden legger fokuset på andre.

En dag vi var alene i bussen sa jeg til han: – Jeg tror du kommer fra en god og stabil familie!

Han svarte: – Nei, Alf Otto!

– Min mamma og pappa er skilt, så der tok du feil!

Han avbrøt meg og spurte meg: – Vet du hvem som er min aller beste kamerat?

– Nei, er det en klassekamerat? – spurte jeg så.

– Nei, det er Pappa!

Jeg kjente at solbrillene var greie å ha.

For det var et svar og som også gjorde et sterkt inntrykk på meg.

Har hatt den skolegutten med meg mange ganger i bussen.

Vi har hatt mange fine samtaler gjennom tidene.

En gang før avgang – før noen passasjer var kommet ombord – sa han enda en ting som gjorde inntrykk.

En dag da han var på vei hjem fra skolen ringte hans beste venn, pappa – og sa: – Preben, du må forte deg hjem!

– Din mor holder på å ta sitt eget liv! – sa en gråtkvalt pappa.

Preben la på sprang, og sprang alt det han orket.

Og fikk i siste sekund hjulpet sin bror som allerede holdt på å holde sin mamma borte fra å fullføre dette vannvidd.

Og når en vet alt det denne gutten har opplevd, så er det utrolig at han hele tiden satte fokus på andre.

Og når han gikk ut av bussen – fikk jeg alltid et fint smil og ofte sa han: – Takk for turen, ha en fin dag videre, eller god helg!

Det var som et krydder i hverdagen for meg.

Jeg er stolt over mitt yrke, og slike historier understreker hvor heldig jeg er.

– Preben, jeg er stolt over å ha blitt kjent med deg!

– Du er et forbilde for meg, og for oss alle!


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg