Personer som har betydd og betyr utrolig mye for meg

Jeg har etterspurt bilder av han som en gang godkjente meg som bussjåfør.

Det var selveste Evan Hansen som godkjente meg som bussjåfør den gangen.

Bilde er tilsendt fra Evans datter, Lene Hansen.

Den gangen var det ATS vi kjørte for, og året var sommeren 1989.

Da begynte jeg som tilkalling-sjåfør, og likte godt å kjøre i helgene og litt av ferien det året.

Jobbet i utgangspunktet hos Olav Stray AS, på Opel der, men jeg skjønte at det var store biler jeg hadde mest lyst til å kjøre.

Evan var den som ble med meg ut på en prøvetur, og husker jeg rett var det i buss med intern-nummer 555 jeg kjørte den gangen.

Mener det var en Scania, og med orange takkanaler inne.

Kjørte første prøveturen blant annet inn tunnelen som ender ut på torvet i Arendal, den som bare er for parkering i dag.

Første tur alene for ATS gikk til Grimstad, da i buss 206.

Mener det var en Mercedes.

Til Grimstad var greit, for der hadde jeg vært på opplæring.

Kom til Grimstad og skulle videre kjøre Holvika og Groosåsen.

De to plassene hadde jeg ikke hatt opplæring på, men fikk tildelt et kart den gangen.

Godt når noen har stor tro på en, for det manglet jeg en del av selv den gangen.

Liker beste å vite hvor man skal kjøre når man er i rute.

For folk forventer at vi bak rattet vet hvor ferden går liksom.

Det er et minimum synes jeg.

Litt annerledes når man kjører tur.

Alle kan ikke være like godt kjent over alt.

På tur er det lettere å kunne få tilgivelse for om man tok feil i et kryss og må snu kanskje.

Da alle var gått ut i Grimstad, og ny pulje skulle inn til bybuss – sa jeg bare at: – Denne traseen har jeg ikke kjørt før!

Jeg turte ikke si at jeg ikke hadde kjørt buss alene før, for da kunne kanskje noen ville snu i døra.

Det ville jeg ikke utsette dem for.

Men da var der ei gammel dame med skaut som ville vise meg vei.

Du så hjelpsomt og raust gjort av henne.

Hun skulle egentlig gå av i et kryss, men ville vise meg veien rundt og bli med, og gikk av på tilbaketuren.

Da hun gikk av kom en ny passasjer som skulle være med meg videre til neste sted, og ned til byen igjen.

Dermed var resten av traseen under kontroll, slapp å se på kartet til og med.

Fikk mange fine turer på ATS, som etter hvert ble en del av Nettbuss Sør.

Kjørte vel alt som gikk ut fra Moland Park, men trivdes best på langrutene.

Her ser du et annet godt bilde.

Dette bilde er også tilsendt fra Evans datter, Lene Hansen.

Her ser du Lene også.

Ei av flere jenter som jeg hadde gleden av å ha som bussvertinne på turer til og fra Oslo med Sørlandsekspressen.

Familien Hansen har betydd og betyr mye for meg.

Fikk en god start i livet som bussjåfør.

Takket være mange gode mennesker, men spesielt dem.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg