Passasjeren som ikke kom seg av i tide

Av og til så opplever vi bussjåfører at passasjerer ikke kommer seg av i tide.

Det kan ha forskjellige årsaker.

Jeg kjørte TIMEkspressen og hadde den gangen korrespondanse inn til Kjevik – det vil si at mine passasjerer som skulle til flyplassen de måtte bytte buss.

Tok mikrofonen og opplyste om at vi nærmet oss Timenes, og at passasjerer til Kjevik måtte bytte buss.

Jeg tok det på engelsk også til tider – ikke fordi at jeg er så god i engelsk akkurat, men for å opplyse de som jeg vet snakket et annet språk.

Da alle fly-passasjerene var gått av min buss og var vell ombord i shuttle-bussen kunne jeg fortsette videre inn imot Kristiansand.

I det jeg passerte Markens gate i Kristiansand kom ei dame frem og spurte: – Er vi ikke snart på Kjevik?

Da er gode råd dyre – ikke for meg, men for henne som ikke fikk med seg beskjeden om bytte av buss.

Jeg fikk jo forklart om at det stoppet var vi forbi for lengst, og at jeg hadde gitt beskjed på både norsk og på engelsk.

Fortvila, for denne passasjeren skulle videre til København med fly – for så videre korrespondere med andre fly ut i Europa.

Illustrasjonsbilde

 

Da er det litt greit om man kom frem til gaten i tide, slik at de oppsatte flybillettene ble brukt.

Årsaken var at denne passasjeren satt med musikk på sitt head-sett og fikk ikke med seg mine opplysninger over høyttaleren.

Det ble drosje for henne fra Kristiansand og tilbake imot Kjevik.

Håper bare at hun rakk flyet sitt, men det fikk jeg aldri vite.

Det ble iallfall en unødvendig fordyrelse av turen på en allerede dyr tur vil jeg tro.

Kanskje kan det være lurt å sette på en alarm på mobilen på det tidspunktet man har for avstigning eller sin ankomst.

Det gjelder om man tar buss eller tog og dersom man har fort for å falle i søvn.

Gjelder også de som hører på musikk i et head-sett og ikke får med seg viktig informasjon gitt av fører.

Det kan være et tips du som reisende kan ta med deg, faktisk et godt tips – gjelder også på andre ruter der tidspunkt er viktig å få med seg.

Som bussjåfør lærte jeg at det kunne være lurt å informere om bussbytte også ved ombordstigning om det var aktuelt.

Det ble en lærerik erfaring for både henne og for meg – det er liksom alltid noe å lære.

Blir liksom aldri utlært.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg