Bussen begynte å brenne

Hensikten for meg i dette innlegget er å vise at samme hvor godt man prøver å gjøre alt riktig, prøver å få gjort tingene i rett rekkefølge, så vil der alltid være noen som ikke synes at det er godt nok!

Det var under juletider for noen år siden, jeg skulle kjøre en buss med passasjerer bort til Kjevik.

På vei bort så merket jeg at det lukta svidd når jeg brukte defrosteren!

Defroster er det samme som et varmeapparat, og brukes opp mot frontruta.

Så jeg var tvunget til å ha den på bare første trinn – for at det ikke skulle lukte så svidd ombord.

Da jeg var vel fremme på Kjevik, hadde losset der, og nye reisende var plassert for returen, så ble det en veldig dugg på frontruta!

Jeg satte på defrosteren igjen, og satte den på et par trinn ekstra, for å få mer vifte.

Da ble det ikke bare ei ond svidd-lukt som kom, men plutselig kom det også røyk opp fra rillene!

Skrudde selvfølgelig ned defrosteren igjen, men da var det for sent!

Da fikk jeg se flammer nede i rillene – og jeg måtte evakuere bussen for passasjerer, få ut bagasje og verdier som lot seg redde.

Deretter kjørte jeg bussen bort fra terminalbygget, slik at ikke hele terminalen stod i fare for flammene jeg hadde ombord.

Kan huske jeg prøvde å få slukket denne brannen med de brannslukningsapparatene jeg selv hadde ombord.

Men hentet også et brannslukningsapparat i en parkert buss, dette for å være på den sikre siden.

Ringte samtidig til brannvesenet.

Da brannslukningsapparatene jeg hadde til rådighet var brukt opp – var det fremdeles litt røyk og damp å se.

Heldigvis kom brannvesenet fort og overtok.

Og de kom både fra flyplassen, og en bil fra Kristiansand,

Om ikke det var nok – politiet kom også!

Alle de tre etatene ville ha en rapport fra meg om hva som hadde hendt.

Dette ble gjort i tur og orden ettersom de dukket opp.

Deretter måtte jeg jo ringe til selskapet jeg kjørte for og forklare hendelsen.

I samråd med trafikklederen min, og vi begge var enig om at det var kort tid til neste avgang – så ble løsningen at vi bare kunne reise med på neste avgang – slik jeg selv gjorde!

Dette informerte jeg dem om så fort jeg kunne.

Jeg fikk en klage fra en av passasjerene om at jeg burde ha bestilt egen transport til dem!

Jeg beklaget dette, og prøvde på å vise forståelse og empati.

Heldigvis er det ikke hver dag at en buss brenner, og at tiden gikk med til andre viktigere ting der og da!

Det gikk tid til slukking, telefoner hit og dit, og avhørene til de tre etatene.

De fleste forstod dette, men ikke alle.

Jeg gikk av på Nedenes, for der stod en ny demo-vogn å venta på meg, for jeg trengte en annen buss til julebords-kjøringen som var noe senere.

I det jeg gikk ut av bussen – beklaget jeg hendelsen på nytt – til de som hadde opplevd dette der borte på Kjevik.

Av og til er det bedre å bare legge seg flat og beklage, enn å tro at alle som er trøtte etter en lang flytur – alltid skal skjønne hvorfor!

Ikke godt å få gjort alle til lags, samme hvor godt man prøver.

Heldigvis ble ingen personer skadd, kun skader på bussen.

Og den var på veien igjen kort tid etter hendelsen.

Tror det var lurt å prioritere slukking og ringe brannvesen først?

– Hva burde jeg gjort anderledes?

Det spørmålet har jeg tenkt på det mange ganger!


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg