Ei ung dame kom inn på feil buss

Før når jeg dro fra Arendal rutebilstasjon stod det den gangen “Tvedestrand/Risør” i toppen av skiltkassa på bussen jeg kjørte.

Når jeg stopper i busstoppene regner jeg jo med at de som har månedskort og stiger på vet hvor de skal – at de har tenkt seg i min retning når det gjelder destinasjon.

De betjener seg selv ved å legge kortet sitt inntil leseren og setter seg – det er jo slik det skal være, det er slik det fungerer.

Jeg spør aldri hvor slike rutinerte passasjerer skal til.

På Harebakken hadde ei ung dame tydeligvis ikke fått lest teksten i toppen godt nok og steg ombord.

Da jeg var på vei ned mot E18 skjønte hun at dette var feil valg av buss.

– Hei, hei, jeg skal av, sjåfør! – hørte jeg fra ei der bak.

Av sikkerhetsmessige grunner ville jeg ikke slippe av der, så jeg tok henne med videre – selv i feil retning.

Illustrasjonsbilde

 

Har altså ikke lyst å bli kjendis på en slik måte.

At jeg skal risikere å pryde fremsidene på avisene med at noen ble skadd på grunn av at bussjåføren slapp av ved en trafikkert vei.

Nei, da er det bedre å bli med i feil retning enn en tur med mulig ambulanse, selv om strekningen tilbake til sykehuset er kortere.

Da jeg kom bort til første mulige og lovlige busstopp ved Ytre Longum var der ingen som gikk av.

Jaja, tenkte jeg, lukka døren igjen og jeg kjørte videre.

Tenkte at hun hadde kanskje bestemt seg for et annet handlesenter enn Stoa, for eksempel et i Tvedestrand.

Derfor lukket jeg døren og kjørte videre – og med god samvittighet.

Der er jo de som har en egen evne til å innrette seg når det gjelder handlesenter og butikker, derfor gikk ikke dette så veldig innpå meg.

Da vi etter hvert kom forbi Fianesvingen og nærmet oss Gliddihola kom samme dame frem og lurte på hva hun skulle gjøre.

I all verden, er du på enda tenkte jeg og svarte: – Jeg ville tatt bussen tilbake, den vi etter hvert møter!

Da ville hun av på førstkommende stopp – da var hun over to mil på feil vei og på feil buss.

Når bakdøren gikk opp var hun ikke sen med å stige av bussen.

Jeg kunne ikke annet enn å smile.

Hun fikk i allefall mye tur for pengene, og leser nok teksten i skiltkassa nøyere neste gang vil jeg tro.

Der er i allefall stor forskjell på “Stoa” som hun sikkert skulle til – og “Tvedestrand/Risør” som det ble.

Rart at enkelte ikke leser på skiltkassene våre når de skal ut på tur.

Jeg har til og med opplevd at folk tok feil buss og mistet sin siste mulighet til dit de skulle til før helgen – neste buss er mandag morgen, liksom.

Det må være fornøyelig – da kan man holde seg for å le.

Da bør man ikke ha for mange viktige avtaler.

Jeg fikk ordnet det slik at de kom tilbake til utgangspunktet.

Derfra måtte de bli hentet.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg