Telefonen som avslørte navnet hans

Noen busspassasjerer sitter i sine mobiltelefoner og tenker ikke alltid på at andre kan høre på.

Av og til står de i telefonkø.

Illustrasjonsbilde

 

En av mine passasjerer ble en dag hele tiden satt over til en ny person som han måtte presentere seg for.

Da mannen hadde presentert seg for femte gang – var det lett for oss andre å huske navnet til vedkommende.

Så da vi kom frem til ankomsten hans – kunne jeg ikke holde meg, så jeg sa:

– Må du ha en fin dag, velkommen tilbake, Kåre!

Han gikk ut i gammel vane.

Men da han hørte navnet sitt i det han stod på det siste trinnet i fremdøra snudde han på femøringen for å se hvem som kjørte.

Meg kjente han ikke, så det ansiktsuttrykket var ubeskrivelig når han snudde seg og så inn igjen i bussen.

Han grubla veldig mens han studerte meg – mens andre kom ut etter han.

Jeg kunne se at han hadde lyst til å spørre meg hvordan vi kjente hverandre, men det gjorde han ikke.

– Årh, telefonen! – sa han med seg selv, for det hørte jeg – da gikk det opp for han.

Han smilte, humra og lo for seg selv og dro der ifra – veldig letta over at han fant ut av det såpass fort.

Av og til kan det være lurt å vite hvem som sitter rundt en når viktige telefonsamtaler skal taes.

Jeg kunne jo svart han:- Du får sikkert godt igjen på skatten! – for det kunne høres slik ut på samtalens innhold.

En annen gang kan det være du som glemmer deg litt.

Det kan fort bli fin underholdning for de du har rundt deg.

Kan tro det var stats for oss andre når en ung herre-mann for mange år siden spurte på sine kne om å få kjæresten igjen på telefon.

Jeg har opplevd det også, en sen lørdagskveld i bussen, mulig det var på natt-bussen – husker ikke helt det.

Men jeg husker at han var ikke lavmælt i sin iver.

Tanken slo meg om jeg skulle tatt mikrofonen til han i baksete og sagt: – Det ordner seg nok til slutt for deg også!

Jeg gjorde selvfølgelig ikke det, men lysten var der.

Eller da en dame ringte hjem til mannen og mannen ville tydeligvis ikke slippe henne inn.

Hun hadde antageligvis strukket strikken litt for langt ved å dra på tur til Danmark med en annen kar.

Men inn skulle hun, det var hun fast bestemt på.

Hun avsluttet sin samtale på mobilen – og i påhør av oss andre i bussen med følgende ord: – Jeg skal inn om jeg så må knuse vinduet!

Det er ikke greit at alle andre skal høre på slik krangel i bussen.

Noen samtaler kan sikkert taes når man er alene og ingen hører på.

For meg må mine passasjerer bare snakke i mobil når jeg kjører – bare bruk inne-stemme og ikke sett lyden på høyttaler er du snill.

Ofte er det fin underholdning for oss andre.

Det er verre når de snakker på et annet språk, der begge snakker i munnen på hverandre, og på toppen bruker høyttaleren når de snakker.

Da kan man holde seg for å le.

Så min oppfordring er og blir: – Vis hensyn for de rundt deg når du snakker i mobiltelefon!


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg