En busstur av de sjeldne

Stort sett skal de jeg har med meg på bussen av sted for å gjøre ærend, treffe noen eller bruke tiden på cafè.

En dag hadde jeg med meg en person som kom på i Kristiansand.

Hun skulle reise 50 km – helst 52 kilometer.

– Jaha! – svarte jeg.

Normalt har de reisende et stedsnavn de skal til.

Oppgir aldri antall kilometer de skal reise, så den var ny for meg.

– Da blir det Grimstad! – og personen betalte for en slik billett.

Da vi kom til Sørlandssenteret spurte passajeren hvor langt vi hadde kjørt, og hvor langt det var igjen.

Jeg svarte på det, og sa vi hadde et godt stykke igjen.

Var jo sikker på at vedkommende ville dra såpass langt som billetten var gyldig.

Da vi nærmet oss Lillesand kom samme spørsmål igjen: – Hvor langt har vi kjørt, hvor langt i kilometer er det igjen?

– Skal du møte noen? – spurte jeg.

– Nei! – svarte denne passasjeren.

– Jeg skal av når vi har kjørt 25 kilometer!

Ups, tenkte jeg, da blir det avstigning på første stopp, og vedkommende gikk av i Lillesand.

Hun hadde jo egentlig billett helt frem til Grimstad, men valgte å gå av bussen lenge før.

Tilfeldigvis ringte min kollega som var på vei i motsatt retning ifbm noe annet.

Han ringte rett etter hennes avstigning hos meg, og jeg lurte på om han fikk på samme passasjer som jeg for kort tid siden hadde sluppet av.

– Jada!

Og igjen spurte denne passasjeren – da til min kollega: – Hvor langt er det til Kristiansand – altså i retur?

Det viste seg at denne personen måtte visst dra en viss lengde pga en faste som pågikk i sin religion.

Har aldri i livet hatt slike spørsmål før, og der svarene skal oppgis i kilometer – og på engelsk da gitt.

Så det ble en litt dyr tur for vedkommende for å få unnagjort sin faste.

For første billett kunne jo blitt brukt helt til Grimstad – ikke visste jeg at de 50 km var for tur og retur til sammen.

Og den gangen kunne man ikke bruke billetten som returbillett.

Så da var det å kjøpe ny billett av min kollega – for turen tilbake til Kristiansand igjen.

I skrivende stund kan slike reisende bruke samme billett i retur også, uten ekstra kostnad.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg