Tatt på fersk gjerning

Jeg fikk ombord flere hyggelige mennesker på samme stopp, alle der hadde månedskort.

Så fort jeg kjørte ut fra busslomma var det en av dem som hadde vanskelig for å få satt seg.

Han skulle liksom snakke med alle de han just hadde stått i busslomma med.

Bilde ble tatt i forbindelse med en samling vi hadde en weekend i Sarpsborg 14. April 2012.

 

To stopp senere skulle plutselig denne midtgang-vandreren av igjen – noe jeg syntes var veldig merkelig.

Så på stoppet etter der han gikk av – stoppet jeg igjen.

Tok meg en tur bakover og spurte de siste som steg ombord: – Kan jeg få se busskortene deres igjen!

Ingen av dem hadde kortene sine, ikke en av dem!

Min mistanke slo til og tydeligvis med god grunn.

Da hadde han som nettopp gikk av samlet inn alle månedskortene.

Enden på visa ble at en av de reisende i denne gruppa måtte opp med sitt VISA kort og betale for alle sammen.

Det ble faktisk noen kroner, for alle skulle til byen.

Alternativet hadde vært å ta gåturen tilbake til start, for slik lureri godtar jeg ikke.

Slike månedskort skal jo følge den reisende på hele turen.

Ønsker at alle skal betale riktig i henhold til den kategorien de tilhører og billetten eller månedskort skal medfølge tilfelle kontroll.

Jeg føler det er mest rettferdig og slik skal det være.

Der er vel ikke så mange som tror at man kan reise flere på samme månedskort?

Jeg har sett det flere ganger at noen prøver på å gi kortet videre til personen bak i håp om at vi bussjåfører ikke ser det.

Vi ser mer enn det folk aner, tro meg!

Da blir det unødvendig show i alles påsyn om jeg kjører, for den type bruk godtar jeg ikke.

Satt på spissen så er det å betrakte som å stjele, ikke spesielt lurt.

Det er enklest og billigst å skaffe seg rett billett og ha den med på hele reisen.

Da har vi begge en god samvittighet i en eventuell kontroll og den reisende slipper eventuelt ei saftig bot.

Husk på at bussjåføren vil heller ikke bli angitt for å ha tatt med personer der han eller hun kan bli mistenkt for å få betalinger under bordet.

Nei, rett skal være rett.

Det har også litt å si for den som allerede har vært ærlig og betalt redelig for sin billett – kanskje en dyr billett også.

– Husk at andre ser hva vi bussjåfører gjør med de som er uærlig ved ombordstigning!

Det vi gjør for den ene passasjeren må vi kunne gjøre for alle.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg