Raust gjort av en skolegutt

En skolegutt hadde tidligere blitt frastjålet sitt busskort og hadde stor grunn til å være overgitt.

I dag var han med meg og viste frem sitt busskort.

– Har du fått busskortet igjen? – spurte jeg litt nysgjerrig.

Risør 07. Januar 2022.

Et bilde jeg sendte til ei som har sine røtter i fra Risør og som i sin tid her var min passasjer, men hun bor nå i USA.

 

Jeg visste jo det at han tidligere hadde blitt frastjålet sitt kjøpte busskort.

– Nei, jeg måtte kjøpte nytt! – var svaret fra skolegutten.

– Er dere uvenner nå da? – var mitt påfølgende spørsmål.

Jeg regnet jo med at dette kunne vært god grunn til å bli uvenner.

– Nei, det går fint, selv om jeg har hatt lyst til å slå tilbake!

– Det var raust av deg å tenke slik! – sa jeg, noe han takket for.

– Hyggelig å høre! – sa han.

Jeg kunne se at den utmerkelsen var som en god betaling for å ikke slå sin medelev tilbake – det var tydelig at han vokste på den.

Det å ha noe uoppgjort med noen er ikke noe greit.

Av og til kan det være best om ikke annet for en selv om man klarer å heve seg over uretten.

Hvem har ikke måtte svelge noen “kameler”?

Du som leser har vel også det kanskje?

De som har gjort noe i mot en som ikke er greit, da velger jeg å tro at det er verst for den som har vært slem.

En dag må de feie for sin egen dør, på den dagen kan det være lurt å ikke ha tatt igjen i kampens hete.

Jeg tror denne kjekke unge skolegutten hadde fått med seg dette hjemme i fra.

Han er for mange et forbilde, meg inkludert.

Alltid høflig i det han stiger ombord eller går av bussen.

Du kan lett se at det er en med en fantastisk fin oppdragelse.

Jeg ser alltid frem til å ha med denne solstrålen på bussen min.

Slike solstråler kan lyse selv om det er “overskyet” i hverdagen.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg