Tollen ville se i alle lukene

Det er lettvint når tollen vinker oss greit forbi ved grensepasseringer.

Men av og til vil de se hva vi har ombord.

Kom en gang fra Ullared i Sverige, og ankom Sandefjord med ferga.

På havna stod en rekke tollbetjenter, og jeg måtte stoppe.

Illustrasjonsbilde

 

En betjent ville at jeg tok opp alle lukene, og i fanget holdt et bærbart stereoanlegg på å havne rett i fanget på betjenten.

Han nesten gispet da han så hvor mye greier jeg hadde med meg.

– Hvor i all verden har dere vært henne? – spurte han meget forundret i det han kaster mer enn et blikk innover de svarte sekkene.

– Vi har vært på Gekås i Ullared!

– Hva er det? – spurte han videre.

Dette var lenge før de viste programmer derfra på tv.

Denne betjenten var nok ikke en som gikk på handelsenter sånn privat, for jeg trodde at alle visste hva Ullared var for noe – ja også den gang.

Men jeg fikk sagt at der har de kjøpt ufarlige ting som klær, såpe og sjampo.

– Alkohol og eventuelt tobakk må de bære i land selv, og det tar nok dine kolleger seg av inne! – svarte jeg.

Jeg kasta et blikk bort på gangbroa, og fikk se at mange av mine passasjerer higa etter luft.

Noen gapa og holdt seg for munnen da de så at tollbetjentene hadde åpnet lukene på min buss.

Ingen hadde lyst å bruke mer tid på hjemreisa enn nødvendig – iallefall ikke på den tiden av døgnet.

For skulle de gått gjennom alle de plastsekkene som varene stort sett var pakket i – ville det tatt lang tid.

Han bad meg videre om å gjøre klar alle taklukene inne – det som noen kaller for hattehylla.

Der tok han med seg en hund og gikk nøye igjennom.

Men da ikke hunden hadde noe å bemerke fikk jeg til slutt lov å laste ombord de reisende og dra videre.

Han kikket på sine kolleger og sa: – Vi lar dem gå! – og ønsket oss en god tur videre mot Sørlandet.

Veldig hyggelige tollbetjenter.

Jeg liker det når ting går som smurt.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg