Tilbød busspassasjeren min hjelp

Jeg hadde vært en tur i pauserommet i Arendal.

Det er veldig godt å få strekt litt på bena når man har kjørt en stund, og kunne få seg litt frisk luft for å si det rett ut.

Kunne gå på toalettet og kanskje etterpå få seg en liten kopp kaffe i lag med gode kolleger.

Tror dette er med å gjøre oss sjåfører mer konsentrert i trafikken.

Så ser du en bussjåfør som går fra bussen sin på ankomst, så se på det som et pluss.

Bussjåføren vil forberede seg for returen.

Alle er tjent med en våken og opplagt bussjåfør.

Da jeg kom tilbake til bussen fikk jeg se ei jente stå på utsiden av bussen min.

Hun stod der med veldig mye bagasje.

Før jeg låser opp for alle så prøver jeg å hjelpe de med barnevogn og de med bagasje først.

Selv hennes unge alder så tilbød jeg også henne min hjelp for å få inn hennes bagasje.

Godt med alt som er på plass før avgangstiden er der liksom.

Men hun takket nei, og med videre beskjed: – Jeg skal ordne alt selv!

Hun virket en smule sta og egenrådig.

Tiden gikk, og vi hadde etter hvert bare noen sekunder igjen til avgang.

Men tror du hun hadde plassert noe av bagasjen?

Illustrasjonsbilde

 

Nei, nei.

Den begynte hun på 10 sekunder før før vi skulle til å kjøre.

Da skulle bagasjen plasseres – da syntes hun det passet best.

Videre skulle hun finne frem sitt kort for å betale for turen.

Det er da man kunne tenkt å si noen fine velvalgte ord – om ikke annet si: – Du og du!

Av og til er det nok lurest å ikke si noe.

Men vi kom oss av sted, bare litt forsinket.

Hadde vi hatt mange av de – kan du tenke deg hvordan det hadde blitt.

Noe som hjelper godt for oss bussjåfører – det er når bagasje er på plass i tide før avgang, og at betalingskortet eller penger er funnet frem ved ombordstigning.

Dette med betaling gjelder også de som står langs veien å venter på oss.

Da skal vi bussjåfører gjøre alt som står i vår makt for å prøve å være på tiden i ankomst.

Selve trafikken og hindringer langs veien råder vi ikke over.

Ikke styrer vi stort med hensyn til været heller, men det vi kan i fellesskap gjøre noe med vil jeg som bussjåfør gjør min del av.

– Og du din?

Så blir det fine bussturer for oss alle, i rute, og på tiden i ankomst.

Jeg er takknemlig for alle bilister og sjåfører på tunge kjøretøyer som slipper oss ut igjen i fra busslommene.

Dere er med å hjelper oss i å få våre passasjerer frem i tide, dere hjelper oss i å kunne rekke våre korrespondanser.

Håper vi kan fortsette med det gode samarbeidet, både i bussen og i trafikken.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg