Takluka måtte lukkes pga trekk

Før i tiden var der ikke slike klimaanlegg som vi har i bussene i dag.

Og det betydde at foran ved sjåførstolen så kunne det bli rene drivhuset for oss bussjåfører.

Den eneste frisklufta vi fikk var om et vindu eller ei takluke ble åpna.

En dag hadde jeg ei takluke åpen i bakkant.

Hadde det ofte om sommeren, for ellers kunne man bråne som vi sier her på Vegårshei.

Illustrasjonsbilde

 

En dag hadde jeg med meg ei eldre dame.

Og denne dama merka det med en enste gang at sidevinduet mitt gikk opp.

Enda det var bare på en liten gløtt.

Da fikk jeg klar beskjed om at det måtte lukkes, ellers ville alle bli forkjølet.

– Det går ikke an å sitte i en slik trekk!

Hun var tydelig en bestemt dame.

Jeg gjorde som hun sa – enda jeg så vidt kunne merke en liten fønvind der fremme hos meg.

Vil jo ikke ha noen passasjerer som blir irriterte eller forkjøla når de sitter på med meg.

Men, jeg kan love deg at det ble varmt i bussen, fryktelig varmt der fremme.

Jeg var rask til å få opp sidevinduet igjen da jeg var alene, for luft måtte jeg ha.

Men det er viktig å ta hensyn.

Tror hun hadde i sin ungdom jobbet i helsevesenet, så hun hadde sikkert rett i at frisk luft kan gjøre en syk.

Jeg har iallefall ikke blitt dårlig av frisk luft enda.

Men der er de som har kanta over ende på grunn av overoppheting og mangel på drikke.

Tror nok det kan være verre.

Jaja, det var mitt syn på saken, men det synet delte jeg ikke med henne der og da.

Skulle kanskje gjort det?

Uansett, historien glemmer jeg ikke – selv etter mange år.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg