Denne mannen har betydd mye for meg som bussjåfør

Jeg har hatt et bilde lagret på min pc over lengre tid.

Bilde dukket opp igjen i skrivende stund og i dag tok jeg kontakt med mannen på bilde – det for å høre om jeg kunne bruke det i en blogg.

Det fikk jeg lov til, så dermed er dette skrevet med hans tillatelse.

Før jeg sier å hvem det er så vil jeg si at jeg har mye å takke denne mannen for.

Han stiftet jeg bekjentskap med for første gang i året 1989, for den sommeren ble jeg tilkallingshjelp i gamle ATS (Aust Agder Trafikkselskap).

Mannen og kollega er Lars Magne Tønnesøl.

Bilde er tatt hos Lars Magne Tønnesøl – der vi snakket blant annet om campingvogner. Året var 2012.

 

Lars Mage var trafikkleder og inspektør den gangen – en som jeg ringte til og spurte etter ledige skift i helgene sommeren 1989.

Fikk jo smaken på dette med å kjøre stort kjøretøy, frakte personer fra A til B.

Jeg skjønte at det å betjene og frakte mennesker var noe som gav meg stor glede – det var givende for meg.

Siden jeg har hatt en pappa og en bestefar som drev landhandel – så har det med salg lagt mitt hjerte nært – det har liksom lagt i blodet mitt.

Landhandel har blitt drevet i flere generasjoner – jeg har ikke solgt melk og brød, men billetter og busskort.

Jeg har for min del fått gitt informasjon om rutetider og priser – felles for oss er at vi betjener kunder.

Det å få kontakt med mennesker på denne måten likte jeg – siden har jeg fortsatt med det.

Treffer veldig mange koselige mennesker i min hverdag som bussjåfør.

Jeg er glad for at jeg har hatt slike som blant annet Lars Magne – som har turt å slippe meg til og som har gitt meg en slik tillit.

For det er vel den mest verdifulle lasten en person kan frakte, det er tross alt levende mennesker vi har med oss.

Sist, men ikke minst – vi hadde mye penger til tider i våre bussvesker, en tillit i seg selv når en steller med penger.

Det kan jeg innrømme nå, for nå er den tiden med mye penger i bussveska over.

Nå betales det meste med kort og i app på mobilen.

Uansett, så har vi som bussjåfører et stort ansvar for våre reisende og våre arbeidsgivere.

Ansvaret bærer jeg selv med stor respekt og med stor takknemlighet.

Jeg er takknemlig for alle de som har gjort det mulig for meg å bli bussjåfør.

Lars Magne var en av dem som aller først var min trafikkleder.

I skrivende stund er Lars Magne nå skole-bussjåfør.

For meg gjenspeiler det trivsel i yrket – for han har vært i bransjen i over femti år.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg