Ute av kontroll på glatta

De fleste som har kjørt bil har kanskje opplevd å fått en uventa skrens på glatta.

Du vil kanskje mene at du hadde full kontroll og det stemmer sikkert, men kjørte du deg fast eller mot noe – var det nok ikke helt under kontroll.

Jeg kom kjørende med buss fra toppen av Århuskleiva i Åmli og kjørte som vanlig nedover mot sentrum.

Her står jeg med den blå bussen ved Åmli pakkestasjon. Bilde er tatt den 01. Februar 2013. Veldig godt å være tilbake på gamle trakter og treffe gode kollegaer igjen. Ser tilbake på den tiden med gode minner.

 

Det jeg ikke visste og heller ikke tenkte på var at under det tynne snølaget var det såpeglatt.

Du kan si at jeg merket jo dette da jeg nærmet med krysset og den midtrabatten som står der.

For i det jeg skulle til å bremse opp føltes det som om at jeg bare trykket inn clutchen – det fantes ikke tak en plass.

Man sover ikke i svingene da – nei da holder man litt ordentlig i rattet kan du si.

ABS bremsene gjorde en fantastisk jobb etter hvert og fikk redusert hastigheten min betraktelig.

Jeg fikk til og med tatt rett fil nede ved midtrabatten, men skjønte at veien til venstre kunne jeg ikke ta nå med det første.

Dette skjedde når jeg kjørte i TBR og den gangen skulle jeg først til venstre mot Pakkestasjonen først.

Planen min ble å dreie tyngden og farten på bussen mot høgre og prøve å få stoppet på utsiden av posthuset der i bygda – for den svingen ville vært lettere å ta.

Fikk heldigvis stoppet og jeg kunne ta rett vei allikevel ned mot venstre til Pakkestasjonen, men du for en opplevelse.

Jeg var utrolig glad for at ingen stod i kleiva og ville være med – fordi de hadde jeg ikke fått stoppet for.

Var også takknemlig for at ingen stod med bil på tverke eller hadde andre hindringer i veien i det jeg seilte nedover på deler av kleiva.

Det var en god lærepenge for meg.

Føret man kjører på kan være glattere enn man tror, og det kan være noe helt annet underlag enn hva det var når du startet på turen.

Det håper jeg at du som leser også tenker litt over når du freser forbi en buss og der er slaps og snø i veibanen – der skal så lite til for å snurre rundt.

Bedre å komme senere frem enn å ikke komme frem i det hele tatt.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg