Skolegutten som lyttet og fikk poengene med seg

Jeg fikk ombord en skolegutt som jeg ofte har hatt med meg tidligere, men da for lenge side.

Nå var han blitt ungdom og stor gutt.

Illustrasjonsbilde

 

Jeg spurte om han hadde flyttet – for han kom på bussen på en annen plass enn det han pleide å gjøre.

Det viste seg at foreldrene var blitt skilt og at han nå pendlet mellom dem – en utrolig kjekk gutt på alle vis.

Han ble stående foran hos meg og vi fikk en god prat sammen.

Jeg vet at mange unge har mange viktige valg foran seg i den alderen, derfor er det viktig at man tidlig legger en god plan for livet sitt.

Han var først ombord og han ble stående å prate og ikke minst lytte – han tok mine oppfordringer til ettertanke.

Jeg spurte han om han likte seg på skolen.

Fortalte videre om at man bør gjøre så godt man kan når man går der – ikke at man skal være flink i alt, men gjør sitt beste i alt.

Jeg forklarte han at til bedre man gjør det på skolen, jo lettere er det normalt å få seg jobb etter endt skolegang.

Da er det lettere å velge et yrke som man har lyst til å ha som voksen – noe han skjønte og som han var enig i.

Dette fikk unggutten tydeligvis med seg.

Han ble stille, lyttet der han stod med capsen bak-fram.

– Har lyst å si en ting til siden det er du, og det skal du få helt gratis! – sa jeg og blunket til gutten

Da kikket han på meg med stor forventning.

– Sørg for at du har gode venner! – sa jeg.

– Jeg vil påstå at det er bedre med en god venn som faktisk er der når lommeboka er tom og som faktisk er der på en blåmandag og der regnet bare øser ned!

– Det er da man ser å hvem som stiller opp! – sa jeg til denne flotte gutten.

– Bedre det enn å ha mange venner som kun er der når det er gøy og moro og når lommeboka er fylt opp!

Det er ikke vanskelig å få “venner” under slike omstendigheter.

Dette tok skolegutten til seg.

Jeg sier ikke dette for at jeg skal ha æren for noe, men jeg blir bare så takknemlig for slike gode samtaler med personer i nettopp den alderen.

Håper bare at de tankene han fikk av meg gir han gevinst og uttelling.

Jeg ønsker at alle har en drøm om fremtiden og som de kan få oppfylt.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg