Guttungen skulle bare noen få stopp frem

Jeg stod på Tollboden i Risør.

Plutselig kom der en ung mann med en guttunge leiende i hånden.

Illustrasjonsbilde

 

– Vi skal bare opp til Frydendal! – sa den unge mannen – antageligvis pappaen til guttungen.

Jeg tror han skvatt litt da han fikk høre billettprisen, for den er høg på korte strekninger – selv om barn i guttungens alder gikk gratis.

Jeg tilbød jo et verdikort for å lette litt på inntrykket, for det ville gitt han 40 prosent i rabatt – noe han takket høflig nei takk til.

–  Jeg bruker ikke så ofte buss! – var svaret, men takket høflig for tilbudet.

Da de hadde satt seg skjønte jeg jo hensikten med turen – det var guttungens alle første busstur.

Jeg hadde lyst til å gi dem mye busstur for pengene og sa at de kunne bli med meg opp til Vinterkjær.

Det ville de.

Han syntes det var verdt pengene selv om det bare hadde blitt opp til Frydendal som først tenkt.

Det ble tydeligvis bedre enn forventet, og det var jo bra.

Nå kan du jo reise så mye du vil innen den sonen(e) man har kjøpt billett til – bare siste tur er påbegynt før utløpstiden som står på billetten man får av bussjåføren.

Tar man billettprisen å deler opp på bruken – ja da kan man reise billig med buss.

Dermed rakk de returen med min kollega ned igjen fra Vinterkjør før tiden på billetten var omme.

De fikk virkelig litt igjen for pengene når de prøvde buss for første gang.

Utrolig gøy for meg også.

Å se de tindrende øyene til den guttungen, forventningene hans – ja, det gav meg mer enn hva penger kan gi.

Verdifulle øyeblikk.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg