De tok virkelig frem forståelsen av mine ord

Jeg kom til skolen og fikk se at skolebarna hadde det så gøy med snø.

Det ble kastet snøballer i mot hverandre og noen fikk kanskje litt mer snø på seg enn hva de hadde bestilt.

Risør den 18. Februar 2021, første dag med kjetting på lenge.

 

På bussturen derfra kom jeg til å tenke på at der var kanskje de som synes at det med snø ikke var så kult – i allefall ikke så godt som de som kastet snøballene.

For enkelte kan kanskje det føles som å bli mobba når man mot sin vilje må bade i snø, bli våt og kald.

Jeg satt lenge å grubla på om jeg skulle nevne dette for skoleelevene som jeg hadde ombord, men tenkte at dette er ikke innenfor mitt område.

Jeg ville liksom ikke blande meg inn, men før første skoleelev skulle gå av bussen tok jeg motet til meg og sa noen velvalgte ord.

Da jeg var ferdig med min oppfordring klappet dem – en reaksjon jeg ikke hadde regnet med.

Det er helt okay med snøballkasting og mose hverandre ned i snøen om alle som er involvert er med på det, men at man må være forsiktig om de andre ikke vil.

Viktig å respektere at alle har ikke samme interesse for snø når snøen ligger der.

Jeg forklarte at jeg selv har hatt større skoleelever på bussen som har vært nære på med å gjøre det slutt på livet på grunn av mobbing – da ble det helt stille i bussen.

Det samme er det med ord som blir uttalt – det er ikke sikkert at den du sier ting til oppfatter ordene som like koselig.

Fikk også sagt at ingen må kaste snøballer på busser eller andre kjøretøyer, for da kan ei glassrute gå.

Det har jeg selv opplevd og frontruta på bussen kostet mange kroner.

Den personen måtte nok betale litt for den, en kostnad jeg tror ikke faren likte særlig godt.

Snøballer kan inneholde skjulte stein, og de er ikke gode å få i skallen, heller ikke på ei glassrutene.

Jeg ble takknemlig for at de lyttet og gav meg denne responsen før de gikk av bussen.

Var redd for å bli stemplet som en som ville dysse ned gleden med snøen, men de tok virkelig frem forståelsen av mine ord.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

2 kommentarer
    1. Hvor gamle er disse skolebarna? Kanskje du har rett, det er ikke ditt område å snakke med barna om selvmord? Eller mange av de andre temaene i denne bloggen..

      1. Først vil jeg takke deg for at du leser min blogg. Jeg forventer ikke at alt jeg gjør er alle enig med meg i, det skulle bare mangle. Vi mennesker er forskjellig og det som er naturlig for meg er ikke sikkert like naturlig for deg. Jeg vil poengtere at jeg er veldig opptatt over at alle mine passasjerer har det bra og veier mine ord og uttrykk så godt jeg kan. Når jeg så at skoleungdom var stygge med hverandre var det for meg naturlig å tenke over utfall av det å plage/mobbe andre. Når bussen hadde et fåtall av skoleelever, men såpass gamle at de plaget andre med makt – var det snakk om ungdommer og ikke små sarte barn. At noen tema eventuelt ikke er innenfor mitt område har du fullt rett til å mene, det respekterer jeg deg for. Godt vi kan prøve å være til oppmuntring på hver vår plass i hverdagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg