Amna Adam gjør ekstra inntrykk

Noen damer gjør ekstra inntrykk.

Amna Adam Abdulkarim er født i Sudan, men vokste opp i Libya

Hun kom til Norge 1. Mars 2012.

Bilde og innlegget er lagt ut med tillatelse av Amna Adam.

 

Amna Adam har vært og er et forbilde for mange – flere burde fulgt i hennes engasjement for å få ting til.

Hun lærte seg tidlig vårt språk, for hun snakker nemlig flytende norsk og kunne vært en profesjonell tolk spør du meg.

Jeg ble kjent med henne første gang i 2013, for da spurte hun meg om noen ord på norsk og hva de ordene betydde på ankomst i Arendal.

Da pendlet hun en del med bussen jeg kjørte og siden har vi beholdt kontakten i ny og ne.

Hun tok utdannelse som sykepleier her i Norge og fikk raskt jobb som sykepleier i Risør der hun nå bor.

Ille nok for en nordmann å begi seg ut for en slik krevende utdannelse og på norsk, tenk deg da når de i tillegg er fra et annet land og med et annet språk og skrift.

Amna Adam har fått tatt sertifikatet og kjører nå sin egen bil, kjøpt for egne penger.

Jeg vet hun har stilt opp for flere av våre nye landsmenn og hjulpet dem med mange praktiske ting.

Hun har vært tolk for mange og vært til stor hjelp i vennekretsen sin.

Denne dama har også til tider hjulpet meg med å få gitt riktige opplysninger angående billetter og bruk av busskort for de som kun kan arabisk.

Hun har til og med kjøpt seg sin egen bolig og har har gjennom årene oppdratt tre flotte barn – stort sett helt alene!

Tenk om vi skulle fått til alt dette hun har klart i hennes hjemland og på hennes morsmål – jeg personlig hadde kommet til kort der.

Det fine med henne er at hun alltid er så blid og sprer stor glede for de rundt seg.

Så hvor hun henter denne energien og pågangsmotet i fra, det vet ikke jeg.

Hun er en bidragsyter for samfunnet og har intrigert seg så fint på alle vis.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg