Bokstavlig talt

Vet ikke hva som kan være galt.

Men av og til så får jeg noen rare spørmål.

Det er kanskje meg som det er noe galt med, som ikke skjønner hva folk tenker.

En spurte ved ombordstigning: – Hvor mye skal du ha?

Det virket som om jeg skulle vite resten.

– Jeg må nesten vite hvor du skal hen! – svarte jeg høflig.

Jeg kan jo ikke skanne hva folk tenker.

En gang jeg stod i Arendal.

Og en annen personen i fremdøra sa: – Jeg skal ha en voksen billett til Arendal!

Jeg måtte smile, og svarte: – Det blir ikke lange turen – vi er jo i Arendal!

De pleier å skjønne at de må oppgi et annet sted enn der vi er.

Jeg fikk raskt opplyst hvor personen ville reise.

Blir som regel litt smil fra oss begge da.

Andre ganger tar jeg opp ting litt vel bokstavelig, og satser på at passasjeren har en smule sans for humor.

Hadde med ei dame her om dagen som lurte på om jeg kjørte over skolen.

– Nei, det gjør vi ikke!

– Det er vel litt drastisk, synes du ikke?

Dama skjønte fort at det var vel voldsomt.

Jeg elsker å trekke litt.

Og hun tok det at jeg var så bokstavelig med et smil.

Hun satte seg foran og vi hadde en veldig koselig samtale på turen.

Hun fikk selvfølgelig svar på sitt spørsmål.

Vi kjørte over Viddefjell i Risør, og som egentlig var det spørmålet gikk ut på.

Jeg har også ordlagt meg feil i ny og ne.

Har fått lært at man spør ikke følgende spørsmål: – Skal du ha honnør-billett?

En godt voksen person så ned på meg med et skummelt blikk.

– Ser jeg så gammel ut? – fikk jeg til svar.

Da er gode råd dyre.

Liker ikke om noen opplever meg frekk.

Fikk heldigvis forklart at det er ikke bare de eldre som får honnør-rabatt.

Lærte jo det at da er det bedre å spørre: – Hva slags billett ønsker du?

For slår jeg ut en voksen-billett og tar det som en selvfølge, kan du være sikker på at det skulle vært en honnør.

Derfor er det fint å få plass rett kategori ved billettering.

Da blir alle fornøyde, og da slipper jeg å oppbevare på et feilslag.

Må ta med denne også.

– Vet du når bussen går?

Det er liksom den opplysningen jeg fikk før jeg skulle svare.

Hva ville du svart, du som leser?

Var det avgangen fra Arendal, eller fra Risør de lurte på mon tro?

Kunne jo være personen lurte på om når vi drar fra Tvedestrand.

Litt konkret kan være greit.

Må ha med en til.

Lover at det blir den siste for denne gang.

En liten guttunge skulle med bussen min.

Han skulle av med den grønne postkassa.

Da er det en fordel å være litt kjent på ruta.

For der finnes mange grønne postkasser.

Kan opplyse om at han kom seg trygt frem, og kom av på rett plass.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg