Guttungen som ble frastjålet lommeboka

Og bli frastjålet lommebaka er ingen god opplevelse,

Hverken for store, langt mindre for små!

Noen minutter før avgang i Arendal så kommer der en guttunge på rundt 8 år som sier med veldig opprørt stemme: – Han som gikk inn i bussen din tok lommeboka mi!

Jeg gikk bak til den voksne mannen og spurte om han hadde sett ei lommebok.

Det hadde han selvfølgelig ikke!

Sa dette til gutten som stod der bedrøvet på utsiden å venta på meg, og jeg måtte også si at jeg kunne ikke gå å sjekke lommene hans – det har jeg ikke lov til!

Gutten ble selvfølgelig veldig trist og lei seg, men iveren hans var så overbevisende – at jeg tvilte ikke på at han snakket sant.

Jeg foreslo at han skulle springe bort til politiet og si det han akkurat hadde opplevd.

Min tid var også inne for å måtte reise videre med bussen jeg kjørte, for jeg hadde allerede stått noen minutter over og hadde flere som jeg hadde ansvar for.

Hadde vondt av gutten, der han la på sprang i retning politivakta.

Tror ikke jeg har sett noen løpe så fort før.

Da jeg kom til Fianesvingen så jeg at der stod der en politipatrulje og venta.

Og i det jeg svinger inn på busstoppet – åpnet det seg opp to dører fra denne patruljebilen, og ut stiger det frem to uniformerte politimenn.

Jeg åpnet fremdøra og den ene politimannen spør: – Kjenner du til en gutt som har mista ei lommebok?

Jeg svarte ja på det og forklarte i korthet hva gutten hadde sagt til meg da jeg stod i Arendal.

Sa hvem han påstod det var og forklarte hvilket sete den mistenkte mannen satt på.

Tror ikke passasjeren selv så hva som snart skulle skje, for han satt heldigvis langt bak.

Og politiet sto utenfor fremdøra mi da vi snakket – rolig og lavt, så det var heldigvis ro i bussen hele tiden.

Men de bestemte seg for at begge ville inn, og de gikk begge bakover i retning dette sete.

Og ut bakdøra tok de med seg passasjeren som var utpekt, og jeg fikk beskjed etter kort tid om å kjøre videre.

De ville ha han med seg!

Politiet ringte meg litt senere på turen og sa til meg at lommeboka var funnet i sekken hans, og at de nå skulle kjøre han hjem på statens regning for videre søk.

Jeg ble så overrasket og glad for at politiet tok guttungen alvorlig, de tok oppstilling og tok tak i dette

Glad for at de prioriterte også denne form for politiarbeid.

Og det må ha vært flaut å bli tatt med ei lommebok – tatt fra en guttunge!

Og at denne lommeboka ble årsaken til full husransakelse, besøk når man minst aner det han du si!

Tenk å sett guttungen når han fikk beskjed om at han snart skulle han få lommeboka si tilbake.

Skulle ikke forundre meg om politiet fikk en stjerne der, såpass at denne guttungen en dag vil velge politiyrket når han blir voksen.


 

Gjerne følg meg på Facebook.

https://www.facebook.com/countryekspressen/

Om du trykker liker i Facebook-siden (i linken over) – får du oppdateringer fra meg uten å måtte blogge selv.

Bare å dele innlegget videre om du vil.

Best regards, Alf Otto

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg